Tuesday, March 13, 2012

TIGA BELAS%


Wah ! 13%.... apa menda yang 13% ? tanyer rakan sejawat yang memang sah-sah dah ketinggalan keretapi. Tak tau lagi ker. Ayoyo gaji naik 13% laaa. Eh! betul ker? Berapa ye naik. Cuba kira.... Seronok aku tengok. Masing-masing dok mengira gaji masing-masing.Hah! ader lagi,,,,dah mengira-gira apa nak buat gan gaji yang lebih tuuu............
 Bagi ku, kenaikan 13% adalah satu rahmat yang sangat bererti. Sekurang-kurang dapat menampung kehidupan hari ini yang semakin mendesak. Apa taknya, harga barang makan dah naik melompat-lompat. Kalau dulu ikan kembong yang aku jarang pandang baru harga rm5 namun sekarang dah rm12. Tu baru kembong, tenggiri, merah  dan jenak tak payah nak cerita. Sekilo rm22. Lama rasanya tak makan ikan jenak. Terliur nak masak lemak cili api.

Syukur alhamdulilah, kita adalah penjawat awam. Sekurang-kuranya gaji kita naik. Ada duit tiap-tiap bulan. Bayangkan orang-orang kampung, orang pencen gaji rendah, yang keja swasta company kecik. Bayangkan.....(HARI-HARI HUJAN, CAMNER NAK NOREH GOTAH)?.Pernah tak kita bersyukur dengan apa yang kita ada. Pernah tak kita terfikir anak-anak murid kita yang pegi sekolah, duit hanya cukup tambang bas. Ada tu yang tak mampu nak beli makanan. Aduh! aku menjadi begitu insaf. Kalaula aku punyer wang yang banyak ingin aku membantu mereka namun hanya simpati dapat ku berikan kepada mereka selain kasih sayang ku untuk anak-anak muridku. Semoga mereka berjaya dalam pelajaran dan kehidupan dunia dan akhirat. AMIN......

No comments:

Post a Comment