Thursday, October 25, 2012

KORBAN DAN PENGORBANAN

Esok,seperti yang telah diketahui merupakan hari yang amat bermakna kepada semua umat ialam di dunia. Apa taknya, jemaah haji telah pun berada di padang arafah untuk berkumpul menjalani ibadah haji rukun yang ke lima. Dan esok kita akan merayakan idul adha, Hari Raya Korban.

Tentunya aku yang masih di Malaysia, hahaha.... perasan kat luar negara...pun sedang membuat persiapan untuk berhari raya . Menu telah pun ku rancang dari minggu lepas lagi. Hah! aper lagi, aku nak buat laksa Johor. Ikan, semalam dah beli dengan asesorinya. Ayam pula aku nak masak Ayam Pakistan. Macam rendang tapi rasanya lain sikit. Masak tak payah pakai santan. Jimat dan berkhasiat. Sedap dipadankan dengan lemang dan ketupat. Petang nie aku nak rebus ketupat. Bukan ketupat segera, tapi ketupat daun kelapa. Lemang aku tunjuk jer kat kedai bawah. Berderet-deret warung orang jual lemang. Kena pandai pilih tempat yang mana sedap. Kawasan aku ni memang terkenal tempat membuat lemang di Negeri Sembilan, Simpang Kendong... hasil pendapatan kebanyakan orang di bawah tu ialah menjual lemang. Pejam mata pun jadi... Kalau tempat lain booth-booth lemang hanya muncul masa perayaan. Jadi tak heran la kalau lemang tu berderai atau tak cukup santan atau bla bla bla...tak sodap.. Esok pagi aku nak masak nasi spesial.....tengah difikirkan...

Bercakap pasal perayaan esok.... tentunya malan ini 3 anak bujang ku akan balik. Biasala, pabila balik mereka akan terkam dulu ialah makanan yang telah aku siapkan tuk esok. Aku terfikir pada tahun hadapan atau tahun-tahun yang mendatang adakah semua anak ku akan balik ke rumahku. Persoalan ini kerap melanda fikran ku. Tahun depan anak sulung ku akan mendirikan rumah tangga. So ...kut nanti balik rumah mentua. Nampaknya kesunyian lah kami nanti.

Sebenarnya aku dah lama teringin nak menjejakan kaki ke Baitullah. Almaklum ongkos ku sekarang cukup makan jer. Jadi impian itu menjadi mimpi yang tak berkesudahan. 2 kali aku pernah bermimpi mengelilingi kabah. Masa tu aku berihram. Seronoknya tak terkira. Allah yang tahu perasaan ku tika itu. Namun aku tersedar dari mimpiku apabila dalam mimpiku aku bertemu dengan arwah nenek ku yang berpesan menyuruh aku menyampaikan pesanan kepada mak ucu ku...dan tika itu aku terus terjaga.....

Nie bukan gambar sembelih korban kat tempat aku, aku ambik tanpa kebenaran tuannya
Labaikaulah humalabaik.......impian ku ke tempat ini...insyaallah
Dalam kehidupan ini, kita tak mungkin dapat  100%  apa yang kita inginkan. Segala apa jua tindakan atau keputusan dalam kehidupan memerlukan kita untuk berkorban. Pengorbanan ini bukan sahaja untuk kepentingan diri sendiri namun kita kenala memikirkan tentang orang lain, keluarga, negara dan seterusnya untuk umat islam seluruh dunia. Pengorbanan ini bukan sekadar kita berkorban seekor lembu. Pengertian korban wajib di halusi dan dihayati.....(pesanan untuk diri ku)

No comments:

Post a Comment