Wednesday, October 24, 2012

WARKAH UNTUK SUAMI

             Andai kau melihat tajuk ini, tentunya semua beranggapan ia merupakan surat dari isteri kepada suaminya. Sebenarnya ia merupakan sebuah sajak yang ku tuliskan pada 19hb. Mei 1993. Ketika itu aku amat rajin menulis sajak kerana hanya melalui sajaklah aku dapat meluahkan isi hati ku. Ironinya sajak ku tak pernah dibaca oleh sesiapa pun kecuali aku dan yang paling sadisnya lagi, sajak-sajak ku ini hanya merupakan contengan-contengan pada keping-keping kertas yang masih ku simpan dalam fail peribadi ku.

Warkah Untuk Suami

Kalau kita punya waktu
bercerita tentang perkahwinan ini
alangkah ajaibnya
setelah 8 tahun
ikatan ini masih erat teguh
melingkari hidup kita

Zuriat mu mengalir
pada 2 putera nan comel
yang kini sering memanja diri
membuat kita
ah....lemas

Lagak dan riangnya
menjadi ruang kita
tiada sepi melanda
tiada tangis derita
seolah membuat aku lupa tentang kemahuan diri

Dan kalaulah kita punya waktu
bercerita lagi
alangkah ajaibnya
haluan kita amat berbeza
aku dengan hidup ku
kau pula dengan egomu
namun
ikatan masih teguh 
melingkari hidup kita

So camner, puisi yang ku tulis ni, berilah komen sikit. Aku bukanlah penyair. Puisiku hanya aku yang faham dan andai ianya merapu. tak aper kerana ia hanya luahan rasa.....

          

No comments:

Post a Comment