Thursday, November 15, 2012

DOA AWAL TAHUN

Salam untuk sesiapa yang membaca blog ini. Aku tidak berapa kisah andai aku tak punya follower. Bagi ku blog ini merupakan tempat aku menitipkan rasa hati. Ibarat tempat aku syok sendiri. Bukan orang kenal aku pun. Malah lebih baik tak siapa mengenali aku. Ini adalah hidupku. Cerita yang ku paparkan disini adalah rahsia hidup ku dan... tulisanku ini ingin ku jadikan diari kehidupan untuk keluarga ku terutama anak-anak dan keturunan ku pabila aku menutup mata kelak.
Petang semalam 29 Zulhijjah 1432 Hijrah aku dan keluarga ku, ibu, 2 anak dara ku dan Dak Yah bergegas ke surau taman ku. Yerla, kami tak mau tercicir berdoa untuk akhir tahun dan awal tahun. Tak berapa ramai yang hadir, ah! muka yang sama. Aku ni pun tak berapa rajin ke surau. Itulah penyakit M nie aku nak buang namun makin aku nak buang makinla VIRUS nie merebak dalam tubuh ku. Anak-anak ku juga dah mula terkena Virus nie. VIRUS M.
Masa aku mengajak anak-anak ku ke surau, apalagi melenting la depa. So... aku beri syarat kalau tak nak pegi tak apa tapi semua dilarang sentuh laptop selama 2 minggu. Hah! 2 minggu, alamat mati...gaknya. Mana taknya setiap hari, laptop makanan meka.
Kat sini aku nak sisipkan doa awal tahun yang aku dapat semalam. Terjemahan jer......

"Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani. segala puji bagi Allah Tuhan semesta alam, selawat dan salam ke atas junjungan Muhammad s.a.w, ahli keluarga dan para sahabatnya sekelian. Ya Allah, Engkaulah yang abadi, yang qadim (sediakala) dan yang awal. Dengan limpah kurnia Mu yang besar dan kemurahan Mu yang sejati, tahun yang baru ini tiba kepada kami. Maka kami pohonkan kepada Mu keterpeliharaan daripada syaitan yang direjam, para penolongnya dan tentera-tenteranya dan kami pohonkan pertolongan menghadapi nafsu yang sentiasa menyuruh ke arah kejahatan dan pertolongan untuk bergiat dengan amalan ganjaran pahala, maka kami pohonkan ya Allah, wahai Tuhan yang pemurah dan empunya kebesaran dan kemuliaan agar Engkau terimalah daripada kami dan janganlah diputuskan harapan kami terhadap Mu, wahai Tuhan yang pemurah. Semoga Allah mencucuri kesejahteraan ke atas junjungan kami Muhammad s.a.w, ahli keluarganya dan para sahabatnya sekelian dan segala puji hanya bagi Allah Tuhan semesta Alam.. AMIN............"    
Semoga kita akan melalui hidup yang mendatang dengan penuh keredhaan dan ketaqwaan.
                         

No comments:

Post a Comment