Friday, November 09, 2012

ENTAH LA.....macam-macam

Tap tup tap tup, pejam celik pejam celik dah pun berakhir persekolahan hari ini. Rasa tak percaya, walaupun 2013 akan menjelang  2 bulan lagi namun pabila cuti bermula, rasanya cepat sangat masa berlari. Kata staf ku, "puan jangan lah berlari, jalan jer, relax-relax siap keja"

Nie yang aku nak cerita, cuti sekolah tak bermakna aku akan bercuti. Berlambak-lambak kerja menanti. Mana nak siapkan takwim, mana nak siapkan tugan guru, mana nak siapkan manual pengurusan, jadual waktu dan bla, bla, bla.... rasa tak tertanggung namun kena jugak tanggung.

Kalau aku pengetua, tentunya aku ada cuti sekurang-kurangnya 30 hari dalam setahun. Tapi jadi GPK ibarat  ada pangkat tapi tak ada keistimewaan macam pengetua. Dah tentu persiapan untuk buka sekolah nanti boleh dikatakan 80% perlu disiapkan oleh GPK. So suka atau tak suka kenalah harung jugak.

Hari nie aku seperti biasa sampai ke sekolah jam 7.20pagi. 7.30pagi aku buat taklimat kali terakhir sebelum cuti sekolah. Berjela-jela pesanan ku. Sebenarnya aku risau, hari-hari terakhir di sekolah akan berlaku dam dumdam dum, tulah mercun yang memang sengaja dibawa oleh anak-anak murid ku yang sedikit hiper. Pagi-pagi lagi guru disiplin and " the gang  "dah mula membuat pemantauan ke kelas-kelas. Apalagi jumpa handset, rokok, tepung dan prada (serbuk berkilau-kilau tu). Mercun tak jumpa. Namun jam 11 pagi aku dah dengar satu dentuman, cepat aku keluar dari pejabat..... nasib baik hanya satu dentuman.

Oh yer! sebenarnya boss aku dah 2 hari tak de.(kursus). So aku la boss. Sebagai boss aku bertanggung jawab terhadap organisasi ku. Pagi tadi lepas taklimat aku dikejutkan oleh staf ku, Hah! nazir datang...
nak cuti pun nak memantau. Memang tak patut betul. Penat juga nak menjawab beberapa soalan yang boleh la aku jawab. Jam 10 pagi, En Sahar dari PPD Alor Gajah datang, membetulkan data PBS sekolah. Pendek cerita la, hari nie aku begitu exausted. Lega rasanya pabila semua pelajar dah balikkkk..lepas satu beban.

Minggu depan kan bermula agenda tugasan ku. Anyway guys, HEPI HOLIDAYS AND HAPPY DEEPAVALLI TO ALL MY HINDU FRIENDS

No comments:

Post a Comment