Wednesday, December 05, 2012

DITIPU TUNANG - Kau tertipu lagi....wahai perempuan

Menurut Harian Metro 8hb Disember 201
Di Tipu " Tunang " Hidup-Hidup

KUALA LUMPUR: “Dia ajak saya bercuti ke luar negara sebagai hadiah pertunangan, tapi saya tak mahu. Sebagai pengganti dia menempah sebuah kereta Ferrari untuk saya dengan menggunakan nama saya.
“Sudahnya, dia ghaib entah ke mana dan saya pula diburu penjual kereta yang meminta bayaran pendahuluan,” kata seorang wanita yang bukan saja terpaksa menanggung malu apabila majlis pertunangannya Sabtu lalu dibatalkan kerana bakal tunangnya menghilangkan diri, tapi turut kerugian RM50,000 selepas ditipu lelaki terbabit.

Wanita itu yang hanya mahu dikenali sebagai Fauzana, 30-an, berkata lelaki terbabit berusia 40-an dikenalinya setahun lalu melalui laman web sosial, facebook sebelum mengadakan pertemuan buat pertama kali di Bukit Bintang, di sini, awal bulan ini.


Tengok, berita yang aku baca hari nie betul-betul menyakitkan hati.  Memang sahla, penipu-penipu di luar sana menggunakan internet untuk menipu mangsa. Perempuan yang dicari adalah perempuan yang mengharapkan suatu keajaiban dalam kehidupan. Contohnya nak dapat jodoh, nak senang kemudian, nak orang kaya dan bla-bla....ni dia  yang single dan lonely dan berkerjaya.

 Mamat-mamat ni dia bertopengkan muka-muka mat handsome. So mudahlahlah minah jiwang terpesona dengan mereka. Selain itu jantan-jantan  ni menggunakan pelbagai ayat power yang meruntuhkan iman dan mungkin juga menggunakan pukau untuk menipu mangsa apabila bertemu. Yang penting mereka dapat menipu dan mendapat keuntungan.

Mula-mula modus operandi mereka ialah berkenalan melalui email, face book, laman tagged atau laman sosial yang ujud di internet. Perkenalan ini memakan masa 2 atau 3 bulan sebelum mamat ni bertindak untuk masukkan jarum penipuannya. Dia bagi kasi minah jiwang abes kat dia. Malah sampai berjanji nak kawinla, nak beli rumah and all the sweet talk. Kadang-kala perhubungan mereka makan tahun juga. Ialah bukan mudah nak dapat tipu orang namun ramai jugak yang tertipu. Perempuan-perempuan kat Malaysia ni pun ramai yang tertipu namun tak dilapurkan. Macamana nak lapur kat polis dah awak dengan sukarelanya menyerahkan duit kepada mereka.
Hah! sudah-sudahlah dengan perhubungan di alam maya ni. Aku memang dari dulu tak pernah percaya. Tangkap cintan pabila mamat ni mengeluarkan kata-kata. Kononnya buat business, lepas tu urusan perniagaan tak dapat buat sebab duit tak cukup masa tu. So nak pinjam dulu dari minah sayang tangkap lintuk ni. Maka urusan hantar wang melalui kredit kad atau bank in. Biler mamat setan nie dah dapat sorilah,.....menghilang terus ke alam maya yang tak dapat di kesan.
Kadangkala ada mamat ni, dia cakap dia akan hantar hadiah istimewa pada minah jiwang ni. Yerla, sayang sampai ke tulang. Tap tup tap tup biler kita nak ambik hadiah tu kena bayar wang kastam and etc. Hahahaha, kena tipu la gamaknya.



Sehubungan dengan cerita di atas, tolongla wahai rakan-rakan, sedara-sedara ku, anak-anak ku. Jangan cepat percaya dengan sesiapa pun dalam internet ni kecuali orang yang tu memang kamu dah kenal. BEWARE OF SCAMMERS. Scammer di mana-mana. Jauhkan kami Ya Allah dari SCAMMER.

No comments:

Post a Comment