Saturday, January 05, 2013

Ku singkap rahsia hidup ku.......

Aku tiba-tiba bertanya pada teman sekerja, "eh! kan best kalau kita pencen awal, dapat duit, dapat pencen, boleh duduk kat rumah buat ikut suker hati, tak kena marah kat ofis dan bla, bla, bla......" Jawapan kawan ku, " hah! memangla syok, hari-hari buat rutin yang sama....tak der orang nak marah....jerkah kita dan yang bestnya tak payah pening kepala nak pikir pasal sekolah. "   Aku terfikir kalau aku pencen awal, apa aku nak buat nanti....makan tidur, makan tidur kerja yang paling membosankan ku. Dan biasanya aku akan masak, masak, masak sebab kat rumah aku selalu stress. Kemudian aku akan makan dan tidur. Kalau aku teruskan dengan rutin ini alamatlah cepat  mati la aku kerana penyakit. Jauhkanla aku dari penyakit ya Allah.

Aku mana biasa tak kerja. Duduk rumah pun biasanya aku tak tahan lama. Masuk 2 atau 3 hari cuti, aku dah bosan duk kat umah. Lagi-lagi kalau sleeping partner aku ada. Aku lagi cepat bosan sebab asik keja masak jer. Lagi pun laki aku nie suka- tinggi suara. Memang agaknya lahir suka cakap meninggi suara. Pastu suka cari pasal gan aku dan anak-anak. Aku rasa dia nie tak seronok kalau tak dapat marah.
So, akhirnya lebih baik aku kerja sampai pencen, takpe la kena marah kat ofis daripada asik kena marah kat umah. kalau kena marah kat tempat keja, kejap jer  reda, kalu kat rumah kena marah, alamat seminggu menanggung siksa. Bukan siksa kena dera fizikal tapi siksa kena deraan emosi.

Agak-agaknya lah.....perempuan ni memang dilahirkan untuk kena jadi hamba/kuli seumur hidup. Hahaha! aku selalu cakap pada kawan perempuan, anak saudara perempuan dan pada perempuan-perempuan yang nak kawin, "maka apabila akad nikah selesai ,maka anda akan mengikat kontrak sampai mati jadi kuli tak bergaji kepada suami anda. Kalau anda redha anda akan dapat pahala, kalau tak redha maka jadilah kamu semua macam saya, tersiksa dalam senyap sebab layanan suami bukan la seperti yang saya impikan. Impian itu kadangkala sangat indah. Realitinya, hampeh....." Apa yang kuinginkan.... taklah banyak. aku hanya inginkan seorang suami yang lembut percakapannya, memahami keadaan isteri yang tertekan, memahami isteri ada tanggung jawab pada ibunya, memahami tanggungan isteri terhadap anak-anak sangat berat, melayani ibu isteri seperti mana isteri melayani ibu bapa suami dahulu. Bukan banyak yang di minta, bukan duit bukan pun kereta menjela atau harta bertimpa. Aku hanya inginkan suami ku melayani aku dengan cara yang lembut sebab sebenarnya aku sangat sensitif dalam perlakuan dan tindakan.
Namun luahan ku hanya di sini. Tak siapa yang tahu malah aku pun tak kuasa nak mengadu kepada sesiapa pun. Biarla hanya dalam tulisan ku titipkan rahsia hidup ku.

1 comment: