Sunday, March 31, 2013

Betulkan Yang Biasa, Biasakan Yang Betul...

Hari ini cuti sekolah seminggu berakhir. Nama jer cuti, aku tak pernah cuti. Esok, yer esok maka bermulalah aku mengikuti program penandaarasan di Sekolah Menengah Sains Muzaffar Syah Melaka selama 2 minggu. Entah apa yang bakal aku alami, wallahualam. Namun my first impressionla masa pertama kali aku menjejakkan kaki di atas bukit tuuu, well a good sign. Tentunya sambutan Tuan Pengetua MOZAC sungguh mengharukan. Sifat lembut tergambar di wajah seorang pengetua. A very fatherly look, humble dan dari segi percakapan begitu sopan sekali. Malu rasanya aku . Aku mungkin agak aggresive sikit. Wei!! lembutla sikit...awak tu perempuan. Tentunya aku kena mengingatkan diri ku selalu. Kalau tidak malu aku dengan Boss Mozac nie.
Sebenarnya sebelum aku ke Mozac aku dah masuk ke blog sekolah ni, malah blog Tuan Hj Hassan ni pun aku dah teroka abes. Personally komenla, He look handsome than dekat dalam gambar. Ooop... sori. Lagi lemah aku biler tengok kelembutannya. Yeah! man selalu pandai cakap...sweet talk. Tapi jangan salah sangka, ini percakapan professional.
Tuan Haji Hassan Bin Topit
Pengetua SMK Sains Muzaffar Syah  (MOZAC)

Pabila aku berbual dengan Tuan Haji Hassan aku teruja dengan satu frasa yang menarik perhatian ku sebagai seorang pemimpin. "BETULKAN YANG BIASA, BIASAKAN YANG BETUL". Menyorot kembali ayat tersebut, tidak dinafikan kita selalu buat perkara yang biasa walaupun ia tidak betul namun kita buat juga sebab dah biasa. Tak jadi apa-apa, macam semua orang dah terima itu biasa. Contoh - Lambat masuk kelas 5 minit. Ah! biasala lambat sebab masa jalan nak kira, kot nak ke toilet ambik masa sikit...biasala...namun bila difikir kembali adakah yang biasa itu betul caranya. Kenapa tidak dibetulkan...tepat pada masa, sekurang-kurang duit yang kita ambil tiap bulan itu halal. Kita tak perasan sekiranya yang biasa kita buat tapi tak betul jatuh haram duit yang kita makan. Wallahualam...Cuba kita fikirkan kita masuk kelas, biasa...kita ajar murid macam biasa, namun pernah tak kita terfikir pengajaran yang diajar seperti biasa itu memberi kesan pada murid kita atau pun tidak. Pernah tak terfikir oleh kita, murid yang memang sah-sah straight A masa PMR, mengapa tak boleh dapat straight A dalam SPM. Kenapa sekolah biasa dapat menghasilkan ramai murid straight A+ sedangkan itu sekolah harian sahaja. Sedangkan iklim di sini baik dan potensi untuk gemilang memang ada. Cuba kita fikirkan secara mendalam adakah pengajaran dan pembelajaran berkesan atau tidak. Salah siapa kalau murid di sekolah yang berprestij begini hanya mampu untuk mendapat 4 atau 5 A sahaja. Tentunya "BETULKAN YANG BIASA, BIASAKAN YANG BETUL" memberi jawapan yang tepat. Kalau semua berperanan untuk cemerlangkan anak murid tak mustahil murid akan lebih cemerlang bukan sahaja akademik namun kokurikulum dan soft skill murid.
Aku ni tau cakap jer, namun aku sangat sedih beberapa teman ku, ada anak di SBP namun keputusan peperiksaan SPM tak memberangsangkan. Bila ditanya pada mereka kenapa jadi begini, siasat punca.....ohooo, memang patutpun murid tak score sebab.... hah! kenapa tak lapor jer dalam mesyuarat PIBG...."ibu, kalau ibu nak cakap dalam PIBG tunggu saya habis sekolah, saya tak mau nanti cikgu mark saya" aduh! kenapa jadi begini sampai murid pun takut nak cakap. cakap hanya belakang-belakang. So siapa yang patut disalahkan. Ala! biasala budak, budak tak hard working, tulaa sebab tak score. Macam bangau oh! bangau jadinya. So amalan guru yang mengatakan budak pandai  tak payah nak susah-susah nak ajar perlu diubah. Budak pandai mesti kena jadikan dia A+. Tanggung jawab sebenarnya sangat berat, Dan kalau dah tau berat. Kenapa tidak, Betulkan yang biasa, jadikan luar biasa, yang luar biasa dibiasakan  supaya keputusannya nanti juga jadi luar biasa.
Walau macamana pun, dalam hal mencemerlangkan anak-anak kita, komitmen dari setiap anggota warga sekolah sangat penting. Pengorbanan sangat perlu dan setiap langkah kita Nawaitu perlu betul supaya semuanya betul akhirnya. Insya Allah.

No comments:

Post a Comment