Wednesday, September 11, 2013

Laporan Penandaarasan - Pengiktirafan dan Tindak Ikut

  Pujian dan Pengiktirafan
Kepimpinan yang berkesan akan menimbulkan kepuasan kerja di kalangan pekerja dalam sesebuah organisasi. Bagi Herzberg, satu-satunya cara untuk mewujudkan kepuasan kerja yang akan meningkatkan motivasi adalah dengan menjadikan kerja itu sendiri lebih menarik. Dengan ini membuka peluang kepada pencapaian, pengiktirafan, tanggungjawab dan kemajuan.
Dalam hal pujian dan pengiktirafan, pengetua sekolah sentiasa meningkatkan motivasi dan membina iklim yang ceria dengan memberi penghargaan kepada surbodinatnya dan juga murid dalam bentuk kata-kata ataupun material pada bila-bila masa yang perlu jika mereka berjaya meningkatkan prestasi ataupun menjayakan sesuatu program.


Di dalam perhimpunan rasmi setiap minggu pengetua sekolah  akan memberi ulasan tentang kejayaan sekolah di samping memberi pujian misalnya, kepada murid yang telah berjaya dalam bidang kokurikulum. Selain dari itu pemberian sijil dan hadiah diberikan sebagai tanda menghargai kemenangan mereka. Bagi mereka yang telah berjaya dalam pertandingan di peringkat kebangsaan, mereka berpeluang untuk menyertai pertandingan yang lebih besar iaitu peringkat internasional dan semuanya dibiayai oleh sekolah dan PIBG.  Pada Hari Guru pula akan diadakan anugerah untuk guru-guru dan juga panitia yang telah memberi keputusan yang cemerlang atau yang telah membuat lonjakan dalam meningkatkan prestasi mata pelajaran. Pada Hari Kualiti biasanya semua murid yang telah memberi perkhidmatan kepada sekolah seperti pengawas, ketua pasukan, ketua pengerusi persatuan dan kelab dan lain-lain jawatan kepimpinan sekolah akan diberikan sijil penghargaan atas perkhidmatan mereka sepanjang tahun tersebut.


 Murid-murid yang telah mencipta nama serta mengharumkan sekolah, gambar mereka akan di tampal di papan kenyataan supaya kegemilangan yang dicipta dapat dikongsi oleh masyarakat sekolah. Begitu juga dengan tokoh murid, pihak sekolah akan memilih tokoh murid yang mempunyai sahsiah dan prestasi akademik yang baik untuk dijadikan ikon kepada murid lain. Biodata murid tersebut akan dipaparkan kepada seluruh warga sekolah Sains Muzaffar sebagai penghargaan sekolah terhadap beliau.
            Selain dari itu, hari kelahiran guru-guru dan murid diraikan dengan mengumumkannya di perhimpunan rasmi. Mereka diberikan hadiah sebagai menghargai mereka adalah warga sekolah itu. Dalam jamuan akhir tahun semua staf sokongan dan guru diraikan di hotel 5 bintang bagi mengenang jasa dan bakti mereka kepada sekolah. Pemberian hadiah disumbangkan dengan kerjasama kelab staf dan PIBG. Pemberian markah prestasi guru adalah sangat tinggi iaitu sebanyak 90 keatas dan pemberian Anugerah Perkhidmatan cemerlang (APC) diberikan mengikut giliran kerana majority layak diberikan APC.
Kesimpulannya, memberi penghargaan dan pujian memang diamalkan di sekolah ini. Proses ini dapat membina skop yang lebih besar kepada pencapaian individu, memberi lebih cabaran dan tanggungjawab dalam pekerjaannya dan mencipta lebih ruang untuk perkembangan dan kemajuan diri (Wright, 1989).

6. Tindak Ikut
            Kejayaan sesebuah organisasi bergantung kepada gaya kepimpinan yang ada di kalangan pengurus dalam organisasi tersebut. Ini kerana kesediaan dan komitmen orang yang dipimpin dalam organisasi amat bergantung kepada kemampuan pemimpin itu mempengaruhi dan meyakinkan mereka dalam membuat sesuatu tindakan. Selain itu, kepimpinan yang berkesan memberikan kepuasan kepada pengikut dan ini secara tidak langsung akan menghasilkan prestasi kerja yang cemerlang.




Oleh itu untuk mengekalkan kejayaan Program Memahkotakan Impian Remaja, pengetua  sering mengingatkan tentang tanggung jawab yang perlu digalas oleh setiap guru. Ketua Pengarah Pendidikan Shukor Abdullah di  dalam perutusan Hari Guru 1999, beliau menyebut; "Guru-guru menjadi pembimbing yang dihormati dan  memastikan diri masing-masing dapat dijadikan contoh kepada pelajar. Oleh itu pada setiap masa, kaum guru sekalian hendaklah menampilkan watak terpuji, berimej, berperibadi mulia dan berwawasan sebagai pendidik yang unggul.”
Justeru guru-guru digalakkan melaksanakan sesuatu tugas dengan penuh semangat dan dedikasi.  Usaha atau tenaga yang digembelingkan itu mestilah selaras dengan tahap keyakinan semua pihak yang terlibat.  Pengetua menjadi sumber inspirasi guru-guru. Sifatnya yang yakin, berwawasan, sensitif kepada perubahan dan sebagai agen kepada perubahan menjadikan pengikut yakin dan meletakkan harapan tinggi kepada pemimpin untuk melestarikan matlamat yang digariskan oleh organisasi demi kejayaan bersama.
            Kejayaan projek ini bergantung kepada kerjasama semua warga sekolah ini. Semua guru terlibat dalam program ini di mana mereka terpaksa mengorbankan masa dan tenaga mereka kerana program ini dibuat pada waktu malam dan hujung minggu. Oleh itu, waktu bersama keluarga memang terabai. Malah kadang-kala kehidupan guru-guru di sini terlalu sibuk dan ada yang menghadapi tekanan kerana sekolah ini adalah sekolah berorientasi hasil. Halangan dan cabaran yang terpaksa dihadapi dalam mengekalkan kejayaan projek ini ialah masa. Murid-murid di Sekolah Menengah Sains Muzaffar Syah, jadual harian mereka sangat padat. Kelas bermula jam 7.30 pagi dan berakhir jam 4.00 petang. Selepas itu murid-murid tingkatan 3 dan 5 akan meneruskan aktiviti kelas tambahan pada pukul 4.00 petang hingga 5.00 petang. Beriadah sehingga jam 7.00 petang. Mengurus diri sehingga 8.00 malam dan terus menyertai Program Memahkotakan Impian Remaja 8.00 hingga 11.00 malam. Pada hujung minggu program ini juga dilaksanakan. Kepadatan waktu menyebabkan kemungkinan murid akan kepenatan. Guru yang mengajar sebelah malam pula tiada rehat yang cukup. Hasilnya berkemungkinan program ini tidak berkesan kerana keletihan.

Oleh itu untuk mengatasi masalah ini, perancangan yang teliti dan konstruktif perlu dilaksanakan supaya program ini boleh diteruskan dengan melaksanakan penambahbaikan. Mengambil kira tentang bebanan tugas guru dan memberi sedikit ruang berehat untuk murid-murid perlu diberi pertimbangan supaya kehidupan mereka tidak menjadi seperti robot. Jadual yang terlalu padat perlu dilonggarkan sedikit dengan mengambil kira win win situation. Tugasan untuk mengajar pula tidak dibebankan kepada hanya beberapa guru tetapi dilibatkan semua supaya ada pusingan jadual untuk mengajar. Hujung minggu juga perlu dikurangkan aktiviti untuk memberi ruang guru dan murid berehat. Pengajaran dan Pembelajaran dalam kelas perlu diberi tumpuan supaya ianya lebih berkesan dan program ini tidak dijadikan seperti kelas harian.

No comments:

Post a Comment