Friday, October 04, 2013

KEPIMPINAN EMPATIK

Kepentingan Kepimpinan Empatik bagi Meningkatkan Kesedaran Sosial dalam Kalangan Pemimpin Organisasi
Empati mencakupi banyak aspek terhadap penilaian moral dan tindakan (Goleman, 1995). Ianya wujud secara semula jadi jika kita sedar terhadap persekitaran dan tekanan yang mempengaruhi antara satu sama lain (Senge, 1990). Dalam kalangan pemimpin, kepimpinan empatik perlu bagi meningkatkan kesedaran sosial kerana pemimpin sentiasa berhubung dengan manusia.
Jika seseorang pemimpin sekolah mengamalkan ciri empati, kepercayaan subordinat (guru-guru dan staf) terhadap pentadbiran sesebuah sekolah akan meningkat. Pihak guru dan staf akan mempunyai motivasi yang tinggi dalam menjalankan tanggungjawab masing-masing. Ini kerana pendapat dan sumbangan mereka didengari dan dihargai oleh pihak pentadbir sekolah. Keadaan ini akan mewujudkan kepuasan kerja di kalangan guru dan staf sekolah.
Pemimpin sekolah yang mengamalkan ciri empati akan menjadi lebih rapat dengan guru-guru dan staf.  Jika hubungan yang memberi manfaat terhadap pemimpin dan subordinat ini diamalkan, suatu iklim kerja yang positif dapat diwujudkan. Ini kerana wujudnya suasana kerjasama yang sangat erat di antara pemimpin dan subordinat. Secara tidak langsung, pentadbiran sesebuah sekolah akan berjalan dengan lancar yang akhirnya memberikan manfaat terhadap kemajuan para pelajar. 
Menurut kajian oleh Leonardo BADEA & Nicolae Alexandru PANÄ‚ (2010), seorang pemimpin yang mempunyai aras kebolehan berempati yang tinggi, mereka akan memperolehi ciri-ciri seperti berikut:
  1. Mereka berupaya membina perhubungan interpersonal yang lebih kuat
  2. Mereka adalah lebih baik dalam motivasi kendiri
  3. Mereka berperanan sebagai pemimpin yang lebih baik
  4. Mereka dapat beradaptasi dengan lebih mudah terhadap perubahan
  5. Mereka mewujudkan iklim kerjasama
  6. Mereka lebih mudah menenangkan diri mereka
  7. Mereka lebih dipercayai oleh subordinat
  8. Mereka mewujudkan perhubungan antara ahli-ahli dalam organisasi
  9. Mereka mewujudkan resonans (kata-kata mereka didengari oleh subordinat)
Pemimpin yang empatik akan mewujudkan hubungan yang positif di kalangan ahli-ahli organisasi sekolah. Apabila keadaan yang positif wujud, para guru dan staf akan bekerja dengan motivasi yang tinggi dan memberikan mereka kepuasan dalam melaksanakan tugasan masing-masing. Pemimpin sekolah yang berempati terhadap guru-guru dan staf akan lebih dihormati dan arahan mereka akan mudah didengari oleh guru-guru dan staf. Sesebuah sekolah yang mempunyai seseorang pemimpin berkesan yang mengamalkan ciri empati ini akan muncul sebagai sebuah sekolah yang cemerlang para pelajarnya dari aspek sahsiah dan juga akademiknya.

Justeru itu, ciri empati yang ada pada pemimpin ini seharusnya diamalkan sebaik-baiknya oleh seseorang pemimpin di sesebuah organisasi sekolah selagi ianya tidak disalahgunakan. Ianya bermula daripada niat yang ikhlas terbit dari hati seseorang pemimpin untuk memberi perkhidmatan kepada subordinat supaya suatu suasana kerja yang positif wujud dalam organisasi yang ditadbirnya. Ini bertepatan juga dengan konsep yang diamalkan oleh corak kepimpinan Islam yang mementingkan amalan kerja yang dimulai dengan niat kerana Allah SWT.

No comments:

Post a Comment