Saturday, October 26, 2013

Profesional Learning Community (PLC)

     Definisi Profesional Learning Community (PLC)  atau Komuniti Pembelajaran Profesional ialah ... amalan dalam bilik darjah ke dalam masyarakat; membawa anggota masyarakat ke sekolah untuk meningkatkan kurikulum dan tugas-tugas pembelajaran untuk pelajar, Atau melibatkan pelajar, guru, dan pentadbir pada masa yang sama dalam pembelajaran"
      Richard Dufour, diiktiraf pakar kebangsaan dalam PLC, mendapati bahawa "Untuk mewujudkan masyarakat pembelajaran profesional, memberi tumpuan kepada pembelajaran dan bukannya kepada pengajaran, bekerjasama, dan tahan diri, bertanggungjawab untuk keputusan."
      Kesimpulannya PLC sebagai "wawasan atau menjalankan sebuah sekolah di mana semua orang boleh membuat sumbangan, dan kakitangan digalakkan untuk menjalankan aktiviti-aktiviti secara kolektif dan  sentiasa memandang jauh untuk meningkatkan prestasi pelajar mereka.

      Idea di sebalik PLC adalah untuk menggabungkan dua konsep.  Profesional dan masyarakat. Louis menyatakan bahawa, profesionalisme adalah, "berdasarkan pengetahuan khusus dan memberi tumpuan kepada memenuhi keperluan pelanggan";  sedangkan masyarakat adalah, "berdasarkan penyayang, sokongan dan tanggungjawab bersama dalam kumpulan."

No comments:

Post a Comment