Friday, October 04, 2013

Tonggak 12 - Mampukah kita mengamalkannya?

Adakah kita sebagai penjawat awam menghayati tonggak 12?. Kita selalu alpa dan terlupa tentang 12 perkara yang patut menjadi amalan dalam pekerjaan kita. Pernahkah kita bertanya pada diri sendiri adakah kita sentiasa tepat datang ke pejabat atau masuk ke kelas.... tepuk dada tanya lah hati. Dosa tidak ada intergriti terhadap pekerjaan tanggunglah sendiri. Duit yang kita ambil tiap bulan tu....halal ker?.

1.     MENGHARGAI MASA
          “Masa itu emas.” – Berlalunya masa tanpa sebarang perbuatan atau sumbangan yang berfaedah bererti satu kerugian. Tidak bertindak segera atau melengahkan keputusan akan menyebabkan hilangnya peluang keemasan. “ Those who make the worst use of their time most complain of its shortness”- La Bruyere. “ An in inch of time cannot be bought by an inch of gold” – Chinese proverb. 
“Demi Masa, sesungguhnya manusia itu dalam kerugian kecuali orang-orang beriman dan beramal soleh dan mereka berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar” – Al Quran 103: 1-3.
Amalan Positif:
     * Menepati masa.
     * Menyegerakan tugas.
     * Mempunyai perancangan waktu.
     * Bijak menggunakan tempoh masa  yang  diberi.
     * Menumpukan masa pada kerja-kerja  yang produktif dan kreatif.
     * Menetapkan “target date” untuk  menyiapkan kerja.
     * Menyelesaikan tugas dalam masa  yang ditetapkan.

2.     KESERONOKAN BEKERJA
          Kerja adalah satu tanggungjawab yang berat. Jika kita berpendirian optimistik, kerja itu sesuatu yang menyeronokkan:   

       Amalan Positif:
    * Menganggap kerja sebagai  ibadah.
    * Inisiatif sendiri.
    * Menghasilkan sesuatu yang  berfaedah.
    * Komited dan sedia bekerjasama.

3.  KETINGGIAN PERIBADI
“ the total personality” – wataknya, gaya membawa diri, sikap dan perilakunya dalam pergaulan sesama manusia  baik di rumah sendiri, di dalam organisasinya dan di dalam masyarakat umum.  Sikap yang positif dan terbuka.   Perilaku atau pekerti yang  penuh adab dan sopan santun.   Sifat luaran- segak,kemas dan  bersih.  Sifat Dalaman- tenang, belas kasihan  tetapi tegas, mesra,berdisiplin dan pemaaf.

      Amalan Positif:
  * Teguh beriman dan bertakwa dalam setiap tindakan.
  * Menyempurnakan tugas dengan amanah.
  * Ikhlas dalam menjalankan tanggungjawab.
  * Berilmu dan berpengetahuan luas.
  * Adil dan setiap tindakan.
  * Sedia berkorban.
  * Berlumba-lumba membuat kebajikan.
  * Bersifat penyayang.
  *Kemas Berpakaian, pemikiran dan tindakan.
 * Sabar dan teguh menghadapi cabaran.
 * Bertimbang rasa tetapi tegas.
 * Bersopan santun.
 * Taat setia dan patuh kepada arahan.
 * Bersyukur dan menghargai kebaikan.
 * Bersih daripada sifat dengki.
 * Berani dan berpendirian teguh.
 *Bertanggungjawab dan sedia berbakti.
 * Jimat cermat.
 * Tertib dan baik budi bicara.
 * Cergas dan cekap.
 * Cekal menghadapi cabaran.
 * Bekerjasama dan saling hormat- menghormati. 

Tiga elemen tonggak 12 iaitu menghargai masa, keseronokan bekerja dan ketinggian peribadi ini dapat diterapkan kepada staf di sekolah dengan amalan sehari-harian. Penekanan kepada agama yang ditekankan, staf akan merasakan bahawa jika mereka tidak menepati masa atau tidak menyegerakan tugas atau menyiapkan tugasan pada waktu yang telah ditetapkan, ia merupakan satu dosa,  pada hari kemudian akan dipersoalkan. Dengan adanya MMI (Melindungi Masa Instruksional),  semua staf bertanggung jawab untuk patuh pada arahan tersebut. Seterusnya amalan yang terpaksa dilakukan akan menjadi biasa dan menjadi budaya kerja cemerlang.

Staf akan berasa seronok untuk bekerja jika kurang tekanan dari pihak atasan. Oleh itu pihak pentadbir seboleh-bolehnya mengujudkan iklim selesa dan kodusif kepada stafnya supaya mereka gembira untuk bekerja. Staf dibantu dan diberi bimbingan dalam pekerjaan. Coaching and mentoring diamalkan supaya staf akan merasa mereka sentiasa diambil perhatian. Touching yang begini akan mewujudkan perasaan sukarela untuk bekerja dan menjadikan pekerjaan itu sebagai ibadah.

Dalam ketinggian peribadi pula staf akan sentiasa diingatkan tentang amalan-amalan yang mempunyai keperibadian yang tinggi. Amalan ini perlu dilakukan oleh pentadbir dahulu supaya kepimpinan melalui teladan akan menjadi ikutan kepada subordinatnya.

Kesimpulanya dalam kita menerapkan elemen dalam tonggak 12 integriti atau amanah perlulah ada dalam se
tiap diri kita. Dengan mengamalkan nilai-nilai yang baik ketinggian peribadi akan tercipta dan secara tak langsung kita akan menghargai masa dalam setiap pekerjaan kita dan seterusnya memberi keseronokan untuk kita bekerja.

No comments:

Post a Comment