En Shafie (PPD Jasin), En Rahman dan Pn Suzi (age baru early 40an) |
Update 15/7/2013 Assigmen nie aku dapat 84 /100 Kalau nak score, buat detail lagi dan tambah carta alir etc.
Punca-punca konflik SMK Persiaran Sepoy dengan pejaga murid
Konflik antara pihak sekolah
dengan komuniti adalah perkara yang biasa berlaku sejak dahulu lagi.
Ketidakpuasan dengan tindakan kepada anak-anak penjaga oleh pihak sekolah
selalu dipertikaikan dan disuarakan oleh pihak yang berkepentingan.. Konflik
ini timbul disebabkan oleh percanggahan antara pihak sekolah dengan nilai,
norma, tanggapan dan kepercayaan yang diamalkan oleh masyarakat.
Menurut Stackman(2001)
menyatakan faktor yang paling kerap menyumbang kepada konflik adalah faktor
komunikasi dan faktor kepelbagaian iaitu interaksi di antara individu yang
mempunyai pelbagai budaya dan latar belakang yang berbeza.
Dalam hal kes di atas, masalah
disipin murid menjadi punca pertikaiaan bapa murid dengan SMK Persiaran Sepoy.
Oleh itu faktor yang utama yang membawa kepada konflik ini ialah faktor komunikasi.
1. Di sini
wujud salah faham di mana bapa murid tidak berpuashati dengan matlamat sekolah
untuk menangani masalah disiplin. Beliau menganggap pihak sekolah sengaja ingin
memalukan anak dan keluarganya.
2. Gangguan
dalam saluran komunikasi menyebabkan maklumat tidak sampai -salah alamat. Surat
menyurat dari sekolah tidak sampai ke
tangan waris murid. Ini menyebabkan pihak bapa murid tidak mendapat maklumat
berkenaan salah laku anaknya.
3. Tiada
garis panduan tentang tatacara ‘urine test’ yang disediakan oleh pihak sekolah.
Membuat ‘urine test’ tanpa mengikut
tatacara yang betul.
4. Maklumat
murid dalam buku kedatangan murid tidak lengkap dan maklumat terkini murid
tidak di kemaskini.
Faktor seterusnya ialah tentang latarbelakang murid ini. Murid ini
datang dari keluarga yang berpecah belah. Ibu bapa mereka telah bercerai. Ibunya telah berkahwin lain dan bapanya pula
merupakan bekas banduan. Oleh itu apabila mendapat tahu anaknya menjalani ujian
air kencing. Bapa murid merasa tercabar kerana dia beranggapan anaknya seorang
yang baik. Malah dia tidak mengetahui bahawa anaknya pernah melakukan kesalahan
disiplin yang lain seperti ponteng sekolah, ponteng kelas, tidak membuat kerja
sekolah dan melawan guru. Laporan salah laku murid ini terbongkar apabila kes
ini timbul.
Konflik ini juga timbul disebabkan desakan daripada pengetua yang ingin
membuat perubahan terhadap persepsi masyarakat yang menjadikan SMK
Persiaran Sepoy sebagai sekolah bermasalah. Beliau berpendapat andai disiplin
murid dapat diselesaikan maka ia akan memberi kesan kepada peningkatan prestasi
akademik murid. Oleh itu beliau mengarahkan
Guru Penolong Kanan Hem menjalankan ujian air kencing tanpa menyelia
aktiviti tersebut.
Guru Kanan Hal Ehwal Murid pula kurang berpengalaman dalam pengurusan
Hem. Ini menyebabkan urusan “urine test’ dijalankan tanpa mengikut prosedur
yang telah
ditetapkan, Beliau juga membuat tuduhan
terhadap murid tersebut tentang pengambilan dadah berdasarkan laporan daripada
pelajar lain. Tuduhan tanpa bukti menyebabkan bapa murid terlalu marah dan kecewa tentang tindakan
sekolah.
Selain dari itu, faktor
peribadi juga menyebabkan konflik ini berlaku. Bapa murid tidak mempunyai nilai peribadi yang baik di mana tiada perasaan hormat kepada pihak sekolah. Sikap
aggresif bapa murid ketika sessi perbincangan dengan pihak sekolah menampakkan
emosi dan tingkah laku yang tidak dapat dikawal.
Kesimpulannya konflik ini
perlu diuruskan dengan betul. Pihak sekolah perlu memahami punca-punca konflik,
jenis konflik serta cara-cara penyelesaian konflik dan kesan konflik kepada organisasi yang dipimpin. Dengan memahami
konflik yang sedia ada pihak sekolah
perlu membuat penambahbaikan supaya konflik tidak berlaku semula dan
seterusnya matlamat organisasi dapat dicapai dengan jayanya.
Jawapan
soalan no.2
Prosedur
Dalaman Untuk Melaksanakan “Urine Test” di Peringkat Sekolah
Surat Pekeliling Ikhtisas Bil 4/2010 Pelaksanaan Ujian
Urin Murid Sekolah ada menyediakan tatacara yang perlu diberi perhatian oleh
pihak sekolah untuk mengadakan urine test di peringkat sekolah. Buku Tatacara
Tindakan ke atas Kes-kes Penggunaan Dadah dalam Kalangan Murid Sekolah yang
dibekalkan oleh Bahagian Pengurusan Sekolah Harian oleh Kementerian Pelajaran
Malaysia hendaklah dijadikan asas dan panduan dalam melaksanakan urine test di
sekolah. Segala maklumat berkaitan murid yang terlibat dalam urine test yang
dilaksanakan adalah sulit. Dalam melaksanakan ujian di atas terdapat tiga
perkara utama yang perlu diberi perhatian iaitu fasa sebelum, fasa semasa dan
fasa selepas . Antara perkara yang perlu dilakukan untuk setiap fasa adalah seperti
berikut;
1
Fasa
Sebelum.
·
Perbincangan awal dengan pengetua.
·
Menyerahkan kertas cadangan kepada pengetua.
·
Melantik Jawatankuasa Induk dan Jawatankuasa
kerja.
·
Memaklumkan kepada PPD/JPN/PIBG/AADK (Agendi
Anti Dadah Kebangsaan)
·
Mengadakan mesyuarat pelarasan.
·
Mengedarkan surat makluman dan kebenaran
kepada penjaga.
2
Fasa
Semasa.
·
Memastikan arahan dan peraturan difahami dan
dipatuhi
v Rujuk
Buku Tatacara Tindakan Ke atas Kes-kes Penggunaan Dadah Dalam Kalangan Murid di
Sekolah oleh Bahagian Pengurusan Sekolah Harian dari Kementerian Pelajaran
Malaysia.
·
Memastikan tempat, peralatan dan pegawai
adalah sesuai serta mencukupi.
·
Taklimat kepada murid terlibat.
·
Membuat catatan dalam buku log .
3
Fasa
Selepas
·
Menyediakan laporan bertulis untuk diserahkan
kepada pengetua dan pihak yang berkaitan
Kesimpulannya, .dalam melaksanakan
‘urine test’ di peringkat sekolah. Pihak sekolah perlulah mematuhi (SOP)
‘Standard Operation Prosedure’ yang
telah di tetapkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia. Prosedur ini perlu
dipatuhi untuk mengelakkan berlakunya konflik kerana isu ‘urine test’ dalam
kalangan murid adalah isu sensitif yang perlu ditangani dengan berhati-hati.
No comments:
Post a Comment