Friday, December 28, 2012

DUIT OH!!!..DUIT, naper yer...

Minggu depan dah masuk 2013. Tentunya mak-mak dan bapak-bapak sibuk menyediakan persiapan anak-anak. Minggu nie aje dah mula sibuk daftar anak tadika, masuk darjah satu dan masuk tingkatan satu. Memang sibuk dan menyesakkan. Apa taknya. mak bapak dah ready ambil cuti nak menguruskan anak-anak. Yang paling parah duitnya... Ahhhhhhhhhhhhh mengeluh nampaknya. nak beli baju, buku, nak sedia duit tuk yuran dan lain-lain lagi. Pendek kata, berserabut kepala.
Kalau laki bini kerja okay lah sikit tapu kalau sorang jer kerja, alamak botak otak gamaknya. Cuba bayangkan kalau yang tak tetap makan gaji atau keja kampung yang pendapatan tak menentu. Aduh!    kesiannya.... aku pun tak leh nak bayangkangkan.
Aku nie bersyukur, nasib keja gan goment, kebetulan kerajaan umum bonus, boleh lah bernafas.... terima kasih la kepada kerajaan yang memerintah.. Beli sepasang baju sekolah dah RM 45. kalau dah 3 pasang.?? Anak pulak 2 orang yang sekolah.!! Tu belum lagi, bag sekolah, kasut sekolah, buku dan macam-macam lagi....mengeluh jugak aku.

Duit oh!  duit... aku nie bukan mata duitan, sekadar nak menampung kehidupan.

Kadang kala rasa cemburu dengan kekawan dan jiran yang kerja sama macam aku tapi mampu pi holiday, bukan dalam negeri, luar negeri beb... mampu renovate umah lagi. Aku...? alangkan nak betulkan bilik air pun tak mampu nak buat. berlari budget aku. Nak harap teman sekatil,???? malas nak cerita. pendek cerita semuanya di atas batu kepala hamba nie. kadangkala dapat jugak pau partner. dapat tampung sikit namun memang tak cukup.
Aku aku nie.... nak compare gan orang pulak. Ukur baju badan sendiri..jangan tengok orang. Tu la... biler tengok orang lain rosak hati kiter yang bersih ni. Chiya!! namun yerla kadang kala tertengok dan terfikir..mana boleh tahan......so cepat-cepat la beristifar...

No comments:

Post a Comment