Tak pernah terfikir dalam hidup ku, aku akan jadi pemimpin. Menerajui sekolah walaupun jadi orang nombor 2. Semasa mula aku masuk ke dunia pendidikan, tika itu umur ku baru mencecah 25 tahun. Aku menjadi orang yang sangat aktif. Bayangkan segala aktiviti yang ada kat sekolah semua aku nak join. Tak kira malam atau siang muka ku akan menempel dalam semua acara. Seronoknya tak terkira, maklumlah duduk jauh dari family. Keluarga ku di KL dan aku jauh di tempat jin bertendang, Kuala Krai Kelantan. Hujung minggu bagi ku sungguh membosankan, jadi dengan mengikuti aktiviti-aktiviti di sekolah dan asrama hilanglah stress berada di tempat ini. Aku pernah menaiki keretapi ke Kemubu Kelantan. Masa tu jalan keretapi jer yang ada. Naik keretapi segala macam benda ada. Haiwan-ayam, itik, barang kampung seperti ubi, keledek entah apa-apa semua dibawa dalam keretapi. Keretapi pulak macam keretapi zaman Jepun kot. Ghet ghot, ghet ghot bergerak lembab tahap....Pengalaman naik sampan yang diperbuat dengan batang pokok juga satu pengalaman yang tak mungkin terpadam dalam hidup ku. Aku pergi ke rumah anak murid ku di Manik Urai, Kuala Krai Kelantan. Seriaunya tak terkira menyeberang Sungai Krai yang lebar lebih kurang 250meter. Pulak tu kena mendayung. Kalau sekarang la suruh aku pegi...mintak maaf .Kirim salam jer la gamaknya.Itu dulu. Semuanya menjadi kenangan. Mendaki bukit Gua Musang, pergi ke tempat Putri Sa'dong, ke pantai Cahaya Bulan, rasanya banyak tempat aku pegi ikut rombongan sekolah. Masih lagi aku teringat ketika kami pergi rombongan dengan pelajar ke Dungun Terengganu. Tengok penyu tengah malam buta. hahaha, ada la budak-budak luar nak mengenen kat aku. Apalagi beberapa anak murid lelaki menjadi pelindung ku ketika itu. Almaklum aku pada ketika itu bertubuh kecil macam budak tingkatan 3. Comel....hehehe sekarang...tengokla sendiri.Dah 2 kali ganda transform..... Itu dulu 27 tahun yang lepas. Sekarang sangat berbeza, dulu aku sangat passion terhadap tugas ku namun aku lihat jiwa guru baru zaman ini, banyak sangat berbeza dan kadang kala mengecewakan. Suruh join aktiviti pun merungut. tiap kali diarah ada saja alasan yang diberi. Aku pun tak tahu apa sebab jadi begini. Kenapa tak seperti aku dulu. Teaching is an enjoyable profession, until now the feeling is still there. So how am I going to be a leader to guide our subbordinate to our destiny??? Tajuk tugasan ku kali ini mungkin menjawab persoalan ini.
Boss dah jadi ANGRY BIRD |
TUGASAN MODUL 1
Berdasarkan kerangka
modul yang dipelajari dalam Modul 1, jelaskan kepentingan kompetensi-kompetensi
yang perlu ada pada seseorang pemimpin dalam menerajui organisasi.
Jawapan anda hendaklah
berdasarkan persekitaran organisasi masing-masing. Panjang jawapan tidak
melebihi empat muka surat.
Berdasarkan kerangka modul Dasar dan Hala Tuju, dirumuskan bahawa sebagai
pemimpin instruksional, mereka perlu mempunyai kompetensi-kompentensi tertentu
dalam menerajui sesebuah organisasi.
Definasi pemimpin: Menurut
Ahmad Rusli dalam kertas kerjanya,
Pemimpin dalam Kepimpinan Pendidikan (1999) menyatakan pemimpin
adalah individu manusia yang diamanahkan
memimpin subordinat (pengikutnya) kearah mencapai matlamat yang ditetapkan.
Miftha Thoha dalam bukunya Prilaku
Organisasi (1983:255), Pemimpin adalah seorang yang memiliki kemampuan
memimpin, artinya memiliki kemampuan
untuk mempengaruhi orang lain atau kelompok tanpa mengindahkan bentuk
alasannya.
Dalam menerajui
sekolah, seorang pemimpin perlu mempunyai kompetensi berfikiran
strategik. Berfikiran strategik
bermaksud keupayaan untuk melepaskan isu-isu hari ini dan meletakkan diri
sendiri di dalam masa depan. Pemimpin berupaya melukis rupa bentuk sasaran masa
depan yang diingini melangkaui pengalaman hari ini. Menurut Nolan( et.el,2008) dalam tempoh masa 5 tahun.Pemikiran
strategik mengambil kira tentang kompetensi dan kemahiran yang ada untuk
menjana kecemerlangan sekolah. Begitu juga dengan pengaruh persekitaran yang
boleh memberi peluang kepada sekolah untuk berjaya. Contohnya Visi sekolah saya ialah SMK DATO’ DOL SAID MENJADI 10 SEKOLAH HARIAN TERBAIK NEGERI MELAKA 2015. Visi dibuat pada tahun 2010. Dalam tempoh
3 tahun lagi dijangkakan sekolah dapat
menjadi sekolah harian terbaik
dari segi akademik. Di sini jelas bahawa pengetua saya telah berfikir secara
strategik meletakkan kedudukan sekolah pada masa depan mengikut apa yang
diimpikan. Selain dari itu berfikiran strategik membolehkan seorang
pemimpin organisasi berfikiran secara terbuka, berani menerima perubahan, pemikiran yang bersistem dan sentiasa berfikir
di luar kotak bagi mencapai matlamat organisasi. Sentiasa optimis dalam membuat matlamat masa
depan dan sentiasa pihatin tentang apa yang berlaku disekeliling sama ada di
dalam atau pringkat global.
Seterusnya
kompentensi yang perlu ada pada seorang pemimpin ialah membuat keputusan strategik. Sebelum membuat
keputusan pemimpin perlu membuat analisis terhadap dapatan-dapatan yang
diperolehi di sekolah., Dengan mencari kekuatan dan kelemahan serta mencari
peluang dan cabaran dalam analisis SWOC. Pemimpin dapat membuat keputusan
berdasarkan situasi dan persekitaran
sekolah. Dengan menggunakan teknik “force field”, “ pareto” atau tulang
“Ishikawa” pemimpin sekolah dapat membuat keputusan yang mana menjadi keutamaan
bagi mencapai matlamat. Pemimpin perlu menganalisis masalah secara keseluruhan,
sama ada puncanya, sebabnya dan cara untuk menyelesaikannya. Namun demikian
dalam membuat keputusan pemimpin perlu mengambil kira tentang mandat yang
diberikan oleh KPM supaya keputusan tidak bertentangan dengan perlembagaan dan
dasar-dasar kerajaan.
Semasa proses membuat keputusan, satu pasukan “think tank” perlu dibentuk. Kumpulan
ini merupakan kumpulan yang memahami hasrat pengetua dan merupakan barisan
hadapan dalam organisasi seperti guru penolong kanan, guru cemerlang, guru
kanan dan guru bimbingan dan kaunseling. Keputusan perbincangan perlu dikongsi bersama warga organisasi. Di
samping itu pemimpin juga boleh menjana ide melalui sumbang saran. Kadang-kala
ide dari bawah juga mempunyai potensi untuk mencapai matlamat. Seorang pemimpin hendaklah berfikiran di luar
kotak dan berani menyahut cabaran menerusi ide baru dan menentukan bentuk
tindakan yang patut diambil. Berani mengambil risiko dan sentiasa “THINK BIG, DEEP and LONG”.
Kesimpulannya, adalah sukar bagi seorang pemimpin membuat keputusan strategik apabila terlalu banyak isu hendak dibuat pilihan. Oleh itu di sini perlunya
segala data atau maklum balas dari analisis SWOC dan sebagainya bagi menyokong
keputusan strategik. Keputusan yang dibuat merupakan keputusan bersama dalam
musyawarah.
Kompentensi ke 3 yang perlu ada ialah kompentensi dalam
membuat Perancangan Strategik.
Perancangan strategik merupakan proses mengenal objektif organisasi sebagai reaksi kepada peluang dan cabaran dengan melaksanakan aktiviti-aktiviti
dan menggunakan sumber-sumber bagi mencapai objektif yang digariskan.
Perancangan boleh dikategorikan dalam jangka pendek, sederhana dan panjang dan
ia mesti didokumenkan.
Untuk membuat perancangan strategik, pembinaan satu
visi dan misi yang mantap merupakan permulaan hala tuju sekolah. Visi, wawasan
, cita-cita dan angan-angan. Gambaran umum tentang matlamat akhir yang hendak
dicapai dalam waktu yang panjang. Visi sekolah juga perlu difahami oleh ahli.
Misi pula ialah langkah yang terancang dalam menyatakan keinginan sekolah.
Menjadi garis panduan untuk perancang. Ia dapat memupuk komitmen dan tepat pada
sasaran. Perkara yang hendak dicapai atau disasar hendaklah berkonsepkan “SMART”. (S)“Spesific” –
Jelas, (M) ”measurable – boleh diukur. Masa,
kuantiti dan kos. (A) Attainable –boleh dicapai. (R) retainable – realistic.
(T) Time frame – jangka masa. Dalam mencapai objektif pencapaian, pemimpin
perlu membuat analisis SWOC, meluaskan S-strength dan O-opportunity dan
mengecilkan W-weakness dan C-challenge. Pemimpin boleh mengekploitasi aspek
positif yang ada diluar untuk kepentingan organisasi. Mengurangkan elemen kelemahan dalam organisasi
dan menangani elemen negatif dari luar yang menjadi cabaran kepada organisasi
Seterusnya apakah sasaran/objektif yang ingin dicapai.
Sasaran dikenali sebagai “outcome ataupun KPI (key performance index) . KPI
adalah suatu parameter yang boleh diukur yang telah dipersetujui bersama, dan
yang akan mencerminkan kejayaan sekolah. KPI
adalah petunjuk atau tanda kejayaan bagi membantu organisasi mentakrif
dan mengukur kejayaan untuk mencapai objektif, matlamat, visi dan misi. Dalam
hal ini KPI sekolah saya ialah menjadi
10 sekolah harian terbaik pada tahun 2015 dan untuk mencapai 10 harian terbaik
negeri Melaka pada tahun 2015 sekolah akan mengatur strategi bagi peningkatan
prestasi mata pelajaran. Strategi adalah
merujuk kepada tindakan khusus atau pendekatan yang diambil untuk mencapai
matlamat. Strategi ialah apa yang nak di capai. Dalam mengatur strategi pelaksanaan pelan
tindakan, pelan taktikal yang mengandungi aktiviti/program yang akan
dijalankan, pegawai yang bertanggung jawab, kos, tempoh masa, KPI bagi program
tersebut, output serta pelan kontigensi di dokumenkan ke arah menjadikan
sekolah harian terbaik dalam negeri Melaka pada tahun 2015. Seterusnya pelan
operasi dibuat bagi pelaksanaan program tersebut.
CONTOH PELAN TAKTIKAL
STRATEGI : Meningkatkan pencapaian murid PMR lulus minimum D dalam Matematik
Bil
|
Aktiviti
|
Pegawai bertanggung jawab
|
Kos/
sumber
|
Tempoh Masa
|
KPI
|
Output
|
Pelan kontegensi
|
|||
Tarikh
jangka
|
Tarikh
laksana
|
|||||||||
1.
|
JOM
Hafal sifir
|
Guru
matematik
|
RM
300
PCG
|
Jan
2013
|
Mac
2013
|
100%
hafal sifir
|
Semua
Lulus minimum
D
|
Latih
Tubi sebelum pdp bermula
|
||
Selepas mewujudkan KPI dan menetapkan sasaran prestasi bagi setiap
KPI, pemimpin hendaklah melaksanakan pengukuran dan penilaian prestasi dengan
cara mengumpul maklumat dan menilai pencapaian sebenar dengan sasaran prestasi
yang telah ditetapkan. Pemimpin perlu mengenal
pasti jurang supaya penambahbaikan
dapat dilakukan. Kita mesti membuat penilaian untuk mengetahui perancangan
tidak tersasar. Nilai kembali
keberkesanan strategi, memperkemaskan pelaksanaan, membuat audit dalaman,
mengukur kekuatan melalui pemantauan
yang berterusan.
Kesimpulannya seorang pemimpin atau pengetua yang mempunyai kompetensi berfikiran strategik
akan membuat keputusan yang strategik dan dapat membina perancangan strategik
bagi tujuan menggerakkan subordinatnya dari “top-down”, “bottom-up” dan
“horizontal” ke arah matlamat hala tuju sekolah. Kejayaan sesebuah organisasi
bergantung kepada kemahuan dan kesungguhan. Perancangan yang cantik tetapi
tidak dilaksanakan tidak akan bermakna. Pemimpin
yang berwawasan akan mengutamakan organisasinya daripada kepentingan individu.
********************
No comments:
Post a Comment