TUGASAN 2
Peserta dikehendaki membaca nota-nota berkenaan
Model Pengurusan Perubahan serta merujuk (Kajian Kes 1) untuk memberi pendapat
/ pandangan anda tentang bagaimana Model Pengurusan Perubahan dilaksanakan bagi
memantapkan pembudayaan ICT di sekolah anda. Tugasan tersebut hendaklah
memenuhi syarat minima 150 perkataan (tidak termasuk rujukan)
Merujuk
kepada kajian kes 1 di mana kajian telah dibuat terhadap 10 buah Sekolah
Menengah Bestari dan 2 buah SMJKC. Sekolah bestari merupakan sekolah rintis ICT
dan 2 buah sekolah Cina merupakan sekolah cemerlang ICT. Model pengurusan perubahan (merujuk kepada
KASAbestari) Kongsi, analisis, sebar dan aksi. Dalam konteks ini kongsi, analisis, sebar dan aksi melalui 3 lapisan yang boleh membawa perubahan bagi memantapkan
pembudayaan ICT di sekolah. 3 lapisan tersebut iaitu faktor sekolah, proses implementasi
dan ciri individu.
Faktor sekolah
Di dalam faktor
sekolah, sekolah berkongsi segala kemudahan yang diberikan. Membuat analisis
bagi kekuatan dan kelemahan serta peluang dan cabaran untuk membudayakan ICT.
Sekolah juga menyebar tentang penggunaan ICT.
Dalam hal ini sekolah bersedia untuk bergerak ke arah
pembudayaan ICT. Pengaruh luar
memainkan peranan untuk memantapkan budaya ICT. Sokongan KPM, JPN, PPD dan PIBG dapat membantu
dengan memberi kemudahan-kemudahan seperti memberi sumber
ICT. Pemberian Bestari Net ,
Makmal-makmal Komputer, Penyediaan Pusat Akses, Edu wed TV serta peralatan yang
mencukupi memberi kesediaan kepada
sekolah untuk menghadapi gelombang abad ke 21.
Penarafan bintang SSQS (The Smart School
Qualification Standard) oleh KPM menggalakkan penggunaan ICT di sekolah. Etos
sekolah sebagai Sekolah Bestari memberi ruang yang sangat luas kepada pembestarian
sekolah.
Begitu juga
sokongan PIBG dalam memberi dana untuk melengkapkan barangan ICT serta
penyelenggaran kecil memudahkan pihak sekolah mengurus perubahan kepada ICT.
Sokongan
dari segi teknikal – bantuan dari teknician dan guru yang kompeten ICT dapat
membantu dalam penyediaan PdP, penggunaan alat ICT dan penyelenggaraan kecil seperti permasalahan “laptop” atau komputer,
pemasangan LCD dan sebagainya dapat memudahkan guru menjalankan pengajaran dan
pembelajaran dengan kondusif.
Proses Implementasi
Dalam
melaksanakan perubahan, latihan diberi kepada pentadbir dan guru supaya mereka
berkemahiran untuk mengendalikan peralatan dan digunakan dalam proses pengajaran dan pembelajaran contohnya
menggunakan LCD dan bahan dari internet
untuk PdP. Latihan dalam perkhidmatan
yang lebih berfokus seperti menggunakan email, Virtual Learning Program,
membina blog dirancang untuk memantapkan
guru-guru dalam ICT. Pelan Tindakan
jangka panjang dan jangka pendek dirangka supaya guru-guru bersedia dengan
kemahiran tersebut.
Bagi meyebar luas penggunaan ICT, penggunaan
ICT dalam pengurusan harian juga perlu
diimplemenkan. Suka atau tidak suka
guru-guru terpaksa menggunakan ICT dalam
penyampaian maklumat oleh pentadbir, contohnya dengan mengadakan “ ONE Centre
INFO” penggunaan “LAN” server dalaman di mana semua maklumat berkenaan
peperiksaan dan aktiviti sekolah
ditempatkan dalam satu server. Semua warga sekolah berkongsi maklumat. Penggunaan e-rekod (Sistem Pengurusan Sekolah),
e-disiplin, Sistem Maklumat Murid meluaskan lagi penyebaran ICT di sekolah.
Bagi
murid-murid pula, guru-guru boleh mengadakan program-program yang melibatkan
semua murid, contohnya pertandingan membina blog. Menulis surat menggunakan
email dalam PdP Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris. Sekolah juga boleh menyediakan
KIOS ICT supaya murid dapat melayari internet semasa waktu rehat. Aktiviti-aktiviti yang melibatkan ICT dirancang supaya pelaksanaannya lebih
berkesan.
Ciri Individu
Dalam usaha untuk membudayakan ICT
di sekolah sikap individu warga sekolah memainkan peranan utama bagi
melonjakkan pembudayaan dengan cepat. Sikap yang positif dari semua warga sekolah dengan
memberi komitmen dalam perancangan
pembestarian sekolah akan memantapkan lagi usaha pembudayaan. Kepentingan
pengetahuan dan kemahiran ICT perlu ada dalam setiap individu untuk
bersaing di peringkat global.
Kesimpulannya
dengan memahami Model Pengurusan
Perubahan kita dapat memantapkan
pembudayaan ICT di sekolah. Sebagai
pemimpin sekolah adalah menjadi tanggung jawab kita melaksanakan pembudayaan
ICT di sekolah kerana di era abad 21 ini, keperluan kepada ICT amat mendesak
sekali. Kepimpinan mempengaruhi penggunaan ICT di sekolah.
Kearsley
dan Lynch (1992) berpendapat bebolehan membina Visi serta membawa perubahan
melalui implementasi ICT adalah elemen
yang kritikal yang perlu ada pada kepimpinan sekolah. Pemimpin harus mempunyai kompentensi dalam mengimplimen dan
menginterasi pemimpin teknologi di sekolah. Thomas dan Knezek (1991) merumuskan
hasil dapatan kajian 240 pemimpin sekolah berjaya dalam mengintegrasi ICT dan
penstrukturan sekolah.
Rujukan
The
Malaysian Smart School: A Conceptual Blueprint
Rusmini
Ku Ahmad: Implementasi ICT dan Kepimpinan Sekolah. Kajian kes di sekolah-sekolah Bestari
dan SMJKC
Macam ni la aku, sekejap bukak cermin mata sekejap pakai...aduhhhhhhhhh |
Macamana tak beruban kepala.
No comments:
Post a Comment