Friday, September 06, 2013

Transform Jangan Tak Transform

                Sejak akhir-akhir nie, aku asyik postkan assignmen-assignmen yang aku buat semasa aku mengikuti kursus NPQEL. Dan aku juga tak menyangka assigmen aku dilihat oleh visitors yang tak pernah aku kenali.  Pengalaman aku di IAB banyak mengajar aku tentang kepimpinan. Menjadi pemimpin perlu mempunyai aura pemimpin. Berkarisma, berpandangan jauh dan sentiasa boleh transform demi kepentingan pendidikan masa kini.
                Bagi ku sebagai pemimpin aku mengamalkan teori kepimpinan mengikut situasi. Dalam dunia pendidikan kita berhadapan dengan berbagai kerenah manusia kerana klien kita adalah dari kelompok muda hinggalah keperingkat tua. Dari status ekonomi yang rendah sampailah ke peringkat yang kaya raya. Dari yang tiada pangkat hinggalah yang bergelar Dato dan Tan Sri atau pun kerabat Di Raja. Semuanya perlu dihadapi mengikut keadaan. Oleh itu kita perlu segera berubah macam “camelion” mengkarung mengikut keperluan ketika itu.

                Begitu juga dalam menghadapi kemajuan ICT, aku perlu berubah dan menerokai dunia tanpa sempadan dalam keadaan yang terpaksa. Kalau dulu handphone ku sekadar boleh hantar message , menalifon  dan menjawab telefon. Kini aku dah pakai SAMSUNG GALAXY  NOTE 2. Sekarang pun orang dah tak pakai NOTE 2. Namun yang mengelikan hati ku, merangkak-rangkak aku nak pandai guna gajet ni. Terima kasih, kursus NPQEL mencelikkan mata dan minda ku pada gajet-gajet yang menjadi kegilaan remaja zaman sekarang.
ni la SAMSUNG GALAXY NOTE 2 milikku


No comments:

Post a Comment