Tuesday, September 10, 2013

Laporan Penandaarasan - SM SAINS MUZAFFAR SYAH MELAKA





            Inilah sekolah tempat aku membuat penandaarasan - MOZAC. Sekolah berprestasi Tinggi yang tak mungkin akan dapat dicapai oleh sekolah ku yang berada dalam Band 4. Sekolah ku dihuni oleh murid yang datang dari semua peringkat pencapaian akademiknya iaitu dari straight A yang tak sampai 3%, Pertengahan pencapaian akademik sebanyak 40% dan selebihnya yang lemah 50%. Di sini aku ingin menulis sedikit tentang laporan penandaarasan di sekolah ini mengikut pemerhatian selama 2 minggu berada dalam kelompok murid-murid Band 1. Huraian projek penandaarasan ini akan aku update mengikut turutan yang dikehendaki dalam laporan penandaarasan. Bahagian1 iaitu bahagian profil sekolah tak perlulah aku updatekan. Yang itu semua tau dah nak buat.

HURAIAN PROJEK PENANDAARASAN
1. SITUASI1.1  PENGENALAN
Bagi mengecap kejayaan yang berterusan dalam bidang akademik, pemimpin sekolah sentiasa mengilhamkan pelbagai program setiap tahun. Mengikut situasi dan keperluan. Namun demikian ada program-program yang dikekalkan serta dibuat penambahbaikan kerana telah jelas program tersebut sememangnya memberi impak kepada pencapaian akademik di sekolah tersebut.
1.2  PENCETUSAN IDEAProgram yang dilaksanakan ialah “Memahkotakan Impian Remaja”. Program ini  bermula dengan pencetusan idea pada minggu ke 2  bulan Januari 2012.  Program ini dicetuskan oleh Tuan Pengetua Tuan Haji Hassan Bin Topit. Program ini asalnya merupakan kelas tambahan yang biasa dijalankan pada setiap minggu, namun pada tahun lepas Tuan Pengetua menyarankan supaya program ini ditukar namanya atau di “rebranding” kepada Memahkotakan Impian Remaja dengan membuat beberapa penambahbaikan bagi keperluan murid kumpulan sederhana dan lemah.
1.3  BILA DILAKSANAKAN?.Program ini mula dilaksanakan pada bulan Mac 2013 hingga bulan Oktober semasa dalam Kelas Persediaan Malam. Murid-murid yang menjadi mentor dan guru-guru mata pelajaran akan menjadi fasilatator. Tempat bagi pelaksanaan program ini adalah di sekolah.

1.4  MENGAPA PROJEK INI DIPILIH?Program ini di laksanakan bagi melatih pelajar-pelajar yang cemerlang dalam semua mata pelajaran di setiap tingkatan untuk membantu rakan-rakannya yang lain supaya semua murid akan mendapat keputusan cemerlang. Sekolah Berasrama Penuh (SBP) ialah wadah yang terbaik untuk memastikan kejelekitan ukhuwah antara murid berlaku dalam setiap tingkatan khasnya murid-murid yang akan menduduki peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).
Program ini menumpukan kepada killer subject iaitu Bahasa Inggeris, Add Maths, Biology, Kimia dan Physic. Program ini akan memberi peluang kepada murid-murid yang mempunyai potensi melonjakkan kecemerlangannya dengan mempengaruhi rakan-rakan yang lain untuk memperoleh kecemerlangan bersama-sama. Oleh itu, guru-guru dan murid –murid yang berpotensi berkolaborasi dalam tempoh terdekat ini membuat pecutan dan bimbingan kepada murid-murid sasaran seterusnya membolehkan mereka boleh menjawab semua aspek soalan dalam peperiksaan. Dalam pelaksanaan program ini guru dan murid cemerlang akan menggunakan pelbagai teknik pengajaran untuk membantu murid dalam kelompok sederhana dan lemah. Dalam program Memahkotakan Impian Remaja perkongsian idea sesama rakan sebaya  seperti aktiviti membuat perbincangan kumpulan, belajar sambil membuat latihan bersama-sama serta mengajar rakan lain adalah proses yang berlaku.


Rajah 6: The Learning PyramidDalam The learning pyramid memperlihatkan bahawa proses Program Memahkotakan Impian Remaja melibatkan 3 bahagian bawah pyramid di mana bahagian pembelajaran yang paling berkesan ialah perbincangan kumpulan sebanyak 50%, membuat latihan sebanyak 75% dan yang paling tinggi kesannya ialah mengajar orang lain sebanyak 90%.Projek ini dipilih kerana untuk mendapat Gred Purata Sekolah (GPS) sebanyak 1.46, semua warga tingkatan 5 perlu mendapat sasaran yang telah ditetapkan. Oleh itu murid yang lemah perlu dibantu supaya pencapaian mereka nanti tidak menurunkan GPS sekolah. Seterusnya target KPI SBT Mozac akan dapat dicapai dan jumlah calon yang mencapai straight A-Plus seramai 15 orang dan seramai 67 orang murid mendapat straight A. Selain dari itu program ini dapat meningkatkan kemahiran insaniah dan dapat menerbitkan ukhuwah dalam kalangan murid SBP.


 1.4 AHLI YANG TERLIBAT DALAM PROJEK INI
Dalam menjayakan program ini, semua warga sekolah terlibat dari peringkat atasan hinggalah ke peringkat bawahan. Bagi memastikan program ini dapat dijalankan dengan jayanya, jawatankuasa pelaksana dibentuk dimana Pengerusi untuk program ini ialah Pengetua, Penolong Kanan Pentadbiran menjadi Timbalan Pengerusi.. Penyelaras program merupakan kaunselor dan ahli jawatankuasa terdiri dari penyelaras Tingkatan 5 dan guru-guru Tingkatan.Sebagai orang yang bertanggung jawab terhadap kurikulum, Pengetua bertanggung jawab menggerakkan guru-guru di bawahnya di mana Pengetua bertindak sebagai pemimpin instruksional – “ Menumpukan pada apa perlu dilakukan bagi memastikan P&P berkesan berlaku. Teknik dan Pendekatan Mengajar, Penggunaan Teknologi dan penggunaan data post mortem penilaian untuk mengenal pasti dan menangani kelemahan murid dan lain-lain.”


 Jadual 9: Analisis pencapaian peperiksaan percubaan SPM                                                                                            (Snelbecker, 1974)
ANALISIS  PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM SELARAS SBP TAHUN 2012
A+
A
A-
B+
B
C+
C
D
E
G
Lulus
Subjek
Bil
Bil
Bil
Bil
Bil
Bil
Bil
Bil
Bil
Bil
Bil
ADDITIONAL MATHEMATICS
5
6
21
5
21
13
13
13
17
30
114
BAHASA INGGERIS
8
24
43
27
24
14
4
144
BIOLOGI
2
1
16
22
17
10
17
9
18
13
112
FIZIK
6
19
39
17
9
24
17
10
2
1
143
KIMIA
2
9
15
18
26
12
12
19
16
15
129
ANALISIS  PEPERIKSAAN SPM  TAHUN 2012
A+
A
A-
B+
B
C+
C
D
E
G
Lulus
Subjek
Bil
Bil
Bil
Bil
Bil
Bil
Bil
Bil
Bil
Bil
Bil
ADDITIONAL MATHEMATICS
60
3
26
18
13
15
6
2
1

114
BAHASA INGGERIS
13
75
36
18
2
0
0
0
0

144
BIOLOGI
37
36
22
15
13
1
1
0
0

112
FIZIK
40
13
32
27
16
14
2
0
0

143
KIMIA
24
16
23
23
16
20
13
0
0

129




















Jadual 10:  Analisis   Peperiksaan SPM 2012

Berdasarkan dari data  Peperiksaan Percubaan SPM  dalam 5 matapelajaran jumlah  A+  amat sedikit murid mampu untuk mencapainya. Untuk mata pelajaran Additional Maths hanya 5 orang, Bahasa Inggeris seramai 8 orang, Biology seramai 2 orang, Fizik seramai 6 orang dan Kimia seramai 2 orang.Apabila peperiksaan SPM diumumkan didapati terdapat peningkatan yang ketara dalam semua mata pelajaran tersebut. Bagi mata pelajaran Additional Mathematics peningkatan sebanyak 48.24%. Bahasa Inggeris sebanyak 4.38%. Biology sebanyak 31.24%. Fizik sebanyak 23.77% dan kimia sebanyak 17.05%.
Begitu juga di bahagian lulus D, E dan G, ramai murid telah meningkat pencapaiannya kepada  peringkat kepujian.  Ini menunjukkan bahawa program ini telah memberi kesan kepada seluruh pencapaian  murid sekolah ini di samping dapat mengimbangi pencapaian GPS sekolah. Walaupun GPS sekolah menurun sebanyak 0.02% namun ia adalah disebabkan faktor lain iaitu penurunan dalam mata pelajaran teras yang kurang diberi penekanan tahun lepas. Dalam mesyuarat kurikulum yang diadakan pada 5 April 2013, satu perubahan tentang strategi peningkatan matapelajaran telah dibentangkan di mana kini mereka mengambil inisiatif untuk melaksanakan  Program Memartabatkan Impian Remaja kepada semua matapelajaran supaya tiada yang ketinggalan atau tidak ambil endah kerana mata pelajaran tersebut dianggap mudah. Namun demikian program ini tidak berdiri dengan sendirinya. Program ini juga disokong dengan program-program lain yang juga program yang mempunyai objektif yang sama iaitu menuju ke arah kecemerlangan. 


No comments:

Post a Comment