Pengenalan
Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM)
telah memperkenalkan dua mata pelajaran matematik kepada pelajar-pelajar di
peringkat sekolah menengah atas (tingkatan empat dan lima) iaitu Matematik
Moden dan Matematik Tambahan. Matematik Tambahan
merupakan mata pelajaran elektif bagi pelajar-pelajar aliran sains tulen dan sains
ikhtisas. Matlamat kewujudan Matematik Tambahan bermatlamat memenuhi keperluan matematik
bagi murid yang mengambil bidang sains dan teknologi serta murid yang mirip
kepada sains sosial. Matematik Tambahan merupakan satu mata pelajaran yang
sangat penting dan penggunaannya amat meluas dalam kehidupan harian kita
terutamanya dalam bidang sains dan teknologi. Ini adalah kerana Matematik
Tambahan yang diajar di sekolah menengah atas dapat membekalkan ilmu
pengetahuan matematik berperingkat
tinggi kepada pelajar-pelajar untuk memperkembangkan pemikiran pelajar dalam
segi kemahiran penyelesaian masalah, kemahiran berkomunikasi melalui elemen
matematik, kemahiran penggunaan matematik dalam situasi sebenar dan pemikiran
yang logika, kreatif, kritis serta bersistematik.
Namun demikian, Matematik Tambahan merupakan satu subjek yang sukar dikuasai
terutamanya para pelajar Melayu (Siti Marlina Sabran, 2005). Ini adalah kerana
kebanyakan pelajar mempunyai persepsi bahawa Matematik merupakan satu mata
pelajaran yang sangat abstrak dan sukar difahami (Marzita, 2002). Kajian lalu
daripada Marzita telah membuktikan bahawa terdapat banyak faktor yang menyebabkan
ramai pelajar sekolah mempunyai kebimbangan yang tinggi terhadap Matematik dan
elemen kebimbangan sering dikaitkan dengan persepsi pelajar terhadap mata
pelajaran tersebut sendiri.
Seramai 104 murid sedang mengikuti aliran sains tulen di sekolah ini.
Pencapaian kualiti A bagi mata pelajaran Matematik Tambahan perlu di tambah
bilangannya kerana pencapaian yang baik dalam mata pelajaran ini akan membantu
murid untuk meneruskan pembelajaran di peringkat yang lebih tinggi. Mengikut
kandungan kurikulum Matematik Tambahan, matlamat utamanya adalah menyediakan
pelajar yang mengikuti pelajaran matematik di peringkat pasca Sijil Pelajaran
Malaysia (SPM). Penguasaan konsep-konsep dalam kandungan kurikulum Matematik
Tambahan sangat penting bagi membantu pelajar menguasai konsep-konsep matematik
yang berperingkat lebih tinggi dan kompleks apabila mereka melanjutkan
pelajaran mereka di kolej atau universiti. Bekas Perdana Menteri Malaysia,
Datuk Seri Dr. Mahathir Mohamad (2002) berpendapat bahawa pengetahuan matematik
yang lebih mendalam penting untuk berjaya dalam bidang perniagaan. Beliau juga
telah menyuarakan bahawa matematik bukan sahaja merupakan satu mata pelajaran
yang dipelajari di sekolah tetapi ia boleh diperkembangkan kepada pelbagai
bidang profesional seperti perakaunan, pelaburan, perniagaan dan keusahawanan.
Sekolah Menengah Dato’ Dol Said
Pencapaian Matematik Tambahan Dalam
SPM
TAHUN
|
BILANGAN CALON
|
LULUS PENUH
|
PERATUS A
|
GPMP
|
2010
|
124
|
73.4 %
|
10.5 %
|
6.45
|
2011
|
146
|
84.9 %
|
16.4 %
|
5.39
|
2012
|
126
|
65.1%
|
14.3%
|
6.48
|
Jadual 6: Pencapaian Matematik
Tambahan (SPM) dari tahun 2010 – 2012
Jadual 6 menunjukkan pencapaian Matematik
Tambahan untuk 3 tahun mencatatkan pada tahun 2010 seramai 73.4% lulus dan
peratus A hanya seramai 10.5%. Gred purata mata pelajaran sebanyak 6.45. Pada
tahun 2011 pula terdapat peningkatan sedikit iaitu peratus lulus sebanyak
84.9%. Peratus A meningkat kepada 16.4%. Gred purata mata pelajaran juga
meningkat kepada 5.39. Namun pada tahun 2012 pencapaian mata pelajaran
matematik tambahan mengalami kejatuhan yang agak teruk iaitu hanya 65.1% murid
lulus dan peratus A hanya sebanyak 14.3%. Gred purata mata pelajaran antara 3
tahun tersebut, ia merupakan yang paling rendah pencapaiannya.
Pelbagai faktor penyebab telah dikemukakan oleh pakar dalam bidang
penyelidikan bagi menerangkan kemerosotan dan permasalahan dalam pembelajaran
Matematik Tambahan. Antara faktor
tersebut ialah pencapaian awal, kemahiran asas, minat, sikap, motivasi dan
kemahiran menyelesaikan masalah (Salawati 1998). Faktor-faktor lain ialah
ketidakselarasan pendekatan pengajaran yang diterima dengan keperluan dan gaya
pembelajaran pelajar di mana pelajar tidak tahu cara hendak belajar dengan
berkesan . Faktor-faktor ini adalah antara faktor yang dipercayai boleh
mengakibatkan berlaku fenomena kemerosotan pencapaian dalam mata pelajaran
Matematik Tambahan di sekolah. Faktor utama pelajar gagal mendapat A di sekolah
ini ialah latihan yang dibuat tidak mencukupi kerana penyelesaian Kertas 2
memerlukan masa yang panjang dan
kemahiran yang pelbagai dalam satu soalan berbanding Kertas 1. Bimbingan guru dan rakan-rakan
amat penting untuk mengelakkan rasa bosan pelajar yang tidak dapat
menyelesaikan dalam jangka masa panjang. Justeru itu program berbentuk klinik
matematik amat diperlukan untuk menambah motivasi dan keyakinan pelajar
terhadap mata pelajaran yang dianggap susah pada pelajar.
Jadual
7: Keputusan SPM 2012
Keputusan peperiksaan SPM 2012
menunjukkan bahawa dalam elektif aliran
sains teknologi menunjukkan bahawa GPMP Matematik Tambahan merupakan mata
pelajaran yang paling kritikal iaitu 6.48 pencapaiannya berbanding mata
pelajaran Fizik, Kimia dan Biologi.
Justeru itu pemilihan Matematik Tambahan sebagai projek pilihan menepati kepada
keperluan sekolah untuk meningkatkan GPS sekolah pada tahun 2013.
LAPORAN KETUA PANITIA :
MATEMATIK TAMBAHAN
|
||||||||||||||||||||||
Pep
|
BIL CALON
|
A+
|
A
|
A-
|
BIL
|
%
|
B+
|
B
|
C+
|
C
|
BIL
|
%
|
D
|
E
|
BIL
|
%
|
BIL LULUS
|
% LULUS
|
BIL GAGAL
|
% GAGAL
|
GPMP
|
|
SPM 09
|
146
|
2
|
3
|
10
|
15
|
10.3
|
9
|
11
|
9
|
19
|
48
|
32.9
|
11
|
18
|
29
|
19.9
|
92
|
63.0
|
54
|
37
|
6.58
|
|
SPM 2010
|
124
|
7
|
1
|
5
|
13
|
10.5
|
5
|
10
|
10
|
9
|
34
|
27.4
|
19
|
25
|
44
|
35.5
|
91
|
73.4
|
33
|
26.6
|
6.45
|
|
SPM 2011
|
146
|
9
|
6
|
9
|
24
|
16.4
|
11
|
22
|
17
|
11
|
61
|
41.8
|
19
|
20
|
39
|
26.7
|
124
|
84.9
|
22
|
15.1
|
5.39
|
|
SPM 2012
|
126
|
11
|
0
|
7
|
18
|
14.3
|
5
|
7
|
6
|
11
|
29
|
23.0
|
13
|
22
|
35
|
82
|
65.1
|
44
|
34.9
|
6.48
|
||
TARGET
2013
|
142
|
11
|
7
|
8
|
26
|
18.3
|
14
|
12
|
12
|
14
|
52
|
36.6
|
25
|
21
|
46
|
32.4
|
127
|
89.4
|
18
|
12.7
|
5.37
|
|
Jadual 8: Pencapaian Matematik Tambahan mengikut gred
dari tahun 2009 – 2012
dan
target 2013
Untuk mencapai
target 2013 dengan Gred Purata Sekolah (GPS) sebanyak 4.86, semua pelajar
tingkatan 5 perlu mendapat sasaran yang telah ditetapkan. Oleh itu murid yang
lemah perlu dibantu supaya pencapaian mereka nanti tidak menurunkan GPS
sekolah. Seterusnya KPI untuk Matematik Tambahan Sekolah Menengah Dato’ Dol
Said akan dapat dicapai iaitu GPMP 5.37 dan
jumlah calon yang mendapat A dalam mata pelajaran Matematik Tambahan akan
bertambah dari 18 orang kepada 26 orang.
Seterusnya, apabila kecemerlangan
dapat dicapai, aspirasi Malaysia untuk
berada dalam kalangan negara sepertiga teratas dari segi prestasi berdasarkan
penilaian antarabangsa seperti TIMSS (Trends in Mathematics and Science
Study) dan PISA (Programme For International Student Assessment)
dalam tempoh 15 tahun akan menjadi kenyataan.
hye.. can i know your reference taken from where?? book or internet.. thanks..
ReplyDeleteAslm, kebanyakan dari reference yang saya buat adalah dari internet, journal and kajian tindakan from UTM. Thanks
ReplyDelete