3.1 Orientasi
pembelajaran
Orientasi pembelajaran adalah
penting dalam menentukan pencapaian akademik pelajar. Idea yang mengatakan
bahawa manusia belajar secara berbeza adalah venerable dan mungkin
mempunyai asasnya (Wratcher, Morrison, Riley, & Scheirton, 1997). Menurut
Grasha (1996), orientasi pembelajaran adalah kualiti individu yang mempengaruhi
keupayaan pelajar untuk mendapatkan maklumat supaya dapat berkomunikasi dengan
rakan sebaya dan guru dalam pengalaman pembelajaran.
Secara teori, kebolehan bukan kognitif juga penting bagi menentukan
pencapaian pelajar dalam matematik (Anneke, Adelene, & Karel, 2001).
Kebolehan bukan kognitif juga dikenali sebagai kebolehan afektif yang dilihat
melalui orientasi pembelajaran matematik (OPM) dari segi sikap, kebimbangan,
tabiat, tingkah laku penyelesaian masalah dan persekitaran pembelajaran
matematik.
Hubungan antara kebolehan afektif
dengan kebolehan kognitif dapat dilihat dalam Model ARoS (Rajah 1). Model ini menghuraikan
pengaruh pemboleh ubah afektif pelajar dalam membantu proses pembelajaran
matematik. Kajian Arsaythamby (2006) mendapati bahawa sikap, kebimbangan dan
tabiat yang bertindak sebagai kebolehan afektif adalah penting dalam
pembelajaran matematik. Kebolehan afektif bertindak sebagai pencetus bagi
menimbulkan perasaan ingin belajar matematik, seterusnya mendorong dan
menggalak kebolehan kognitif untuk merangsang pelajar menyelesaikan masalah
matematik. Penyelesaian masalah matematik yang baik dan berkesan membolehkan
pelajar menunjukkan pencapaian matematik yang tinggi. Kebolehan afektif
seseorang pelajar berfungsi sebagai pencetus mempengaruhi kebolehan kognitif,
seterusnya meningkatkan pencapaian matematik.
KEBOLEHAN
OPM
(AFEKTIF)
• Sikap
• Kebimbangan
• Tabiat
• Tingkah laku
• Persekitaran
|
PENCETUS
|
KEBOLEHAN
MATEMATIK
PENCETUS
(KOGNITIF)
• Nombor
• Bentuk
•
Perkaitan
|
Rajah 6: Model ARoS kebolehan
OPM (afektif) pencetus kepada kebolehan
kognitif
Matematik (Arsaythamby, 2006,
284)
Justeru itu,
pencapaian dalam matematik tambahan hanya akan dapat dicapai jika kebolehan orientasi pembelajaran matematik
dalam afektif yang merangkumi tentang sikap, kebimbangan, tabiat, tingkah laku
dan persekitaran dapat di transformasi kepada yang positif akan memberi impak
dan mencetuskan kepada kemahiran dalam kebolehan matematik (kognitif).
Dalam perbincangan kumpulan Think Tank di kalangan guru yang
mengajar matematik tambahan menyenaraikan berdasarkan Tulang Ishikawa (lampiran 11) beberapa faktor mengapa
pencapaian matematik tambahan merupakan mata pelajaran kritikal untuk elektif
aliran sains teknologi. Daripada susunan
Diamond 9 (lampiran 12)mereka merumuskan bahawa kurang latih tubi
merupakan punca utama mengapa pencapaian matematik tambahan rendah diikuti
dengan tidak memahami konsep dan cuai dalam pengiraan. Kurangnya latih tubi
adalah kerana kurangnya minat dan menganggap mata pelajaran adalah sukar
menjadikan murid tidak bermotivasi untuk mempelajari matematik tambahan.
Dalam hal yang demikian perlu diadakan satu program untuk mengatasi masalah
di atas. Program peningkatan pembelajaran murid dengan mempelbagaikan kaedah
pembelajaran perlu dilaksanakan supaya dapat menarik minat murid untuk berusaha
dengan gigih bagi memastikan mereka lulus dan mencapai kecemerlangan dalam
peperiksaan SPM pada tahun 2013.
Program Strive For As merupakan satu program yang dirancang khusus
untuk meningkatkan prestasi akademik mata pelajaran Matematik Tambahan dari
segi GPMP dan dari segi pertambahan peratus bilangan A.
Di
antara pendekatan yang boleh digunakan dalam program ini ialah:
a. Pendekatan secara kelas
Pendekatan secara kelas perlu juga dijalankan
supaya murid dapat melibatkan diri
dan meningkatkan keyakinan diri dalam aktiviti berkumpulan yang lebih besar.
Aktiviti ini dijalankan di awal dan di akhir waktu belajar.
b. Pendekatan secara berkumpulan
Konsep pengajaran dan pembelajaran
berkumpulan berasaskan kepada perubahan strategi pengajaran yang berpusatkan
guru kepada strategi yang berpusatkan murid. Kumpulan kecil yang ahlinya
terdiri daripada murid yang menghadapi masalah yang sama atau hampir sama
dibentuk. Guru menjalankan pengajaran dengan menggunakan modul pengajaran yang
disediakan.
c. Pendekatan secara individu
Guru menumpukan perhatian kepada murid secara individu bagi membantu
membimbing untuk mengatasi masalah yang dihadapinya. Selain itu bantuan
daripada rakan sebaya juga boleh digunakan.
d. Pelbagai
teknik digunakan untuk menarik minat, mengekalkan perhatian serta membangkitkan
rasa ingin tahu murid untuk mencapai objektif pengajaran guru.
3.2 Cadangan
Penyelesaian
Program ini menumpukan kepada killer subject iaitu Matematik Tambahan.
Program
ini akan memberi peluang kepada murid-murid yang mempunyai potensi melonjakkan
kecemerlangannya dengan mempengaruhi rakan-rakan yang lain untuk memperoleh
kecemerlangan bersama-sama. Oleh itu, guru dan pelajar yang berpotensi berkolaboratif dalam tempoh
terdekat ini membuat pecutan dan bimbingan kepada pelajar sasaran seterusnya
membolehkan mereka boleh menjawab semua aspek soalan dalam peperiksaan. Dalam
pelaksanaan program ini guru dan pelajar akan menggunakan pelbagai teknik
pengajaran untuk membantu pelajar dalam kelompok lemah. Dalam program ” STRIVE
FOR As” perkongsian idea sesama rakan sebaya
seperti aktiviti membuat perbincangan kumpulan, belajar sambil membuat
latihan bersama-sama serta mengajar rakan lain adalah proses yang berlaku.
Rajah 7: The Learning Pyramid
Dalam The learning pyramid memperlihatkan
bahawa proses Program STRIVE FOR As melibatkan 3 bahagian
bawah pyramid di mana bahagian pembelajaran yang paling berkesan ialah
perbincangan kumpulan sebanyak 50%, membuat latihan sebanyak 75% dan yang
paling tinggi kesannya ialah mengajar orang lain sebanyak 90%.
Program ini akan dilaksanakan 2 hari
di sekolah dan 2 hari satu malam di luar iaitu di D’Village Hotel, Ayer Keroh,
Melaka. Program ini dibuat di luar sekolah kerana memberi satu environment baru kepada pelajar. Pelajar
akan merasa teruja dan fokus minda kepada program kerana selesa berada di hotel
untuk menjalani program tersebut.
No comments:
Post a Comment