Berdasarkan Kerangka
Latihan dan Pembangunan Berasaskan Pertumbuhan (GOTD) dan surat-pekeliling Perkhidmatan Bil 6 Tahun 2006, Dasar Latihan Sumber Manusia Sektor Awam, pihak
sekolah telah mengambil tindakan untuk membangunkan modal insan bagi
mencapai kecemerlangan organisasi mengikut kerangka tersebut. Pelbagai langkah
diambil untuk mempertingkatkan kecekapan dan keberkesanan pengurusan sumber
manusia. Pihak pengurusan sekolah membangun manusia melalui program terancang
dan merangkumi setiap aspek pengurusan dalam sekolah.
Sekolah saya mempunyai 122
orang guru di mana 20% guru DG 48, 30% guru DG 44, 49% adalah DG 4,. Pihak
pengurusan membuat penyusunan semula struktur organisasi berdasarkan DG yang
diperolehi. Guru-guru DG 48 akan diberikan tugas-tugas yang mencabar seperti
mengetuai ketua panitia, ketua unit dalam pengurusan seperti ketua 3k, ketua
Disiplin dan sebagainya. Biasanya tugas-tugas penting dalam unit atau
bahagian tertentu akan diberikan kepada guru-guru DG 44. Contohnya ketua
pasukan uniform atau ketua rumah. Guru-guru DG 41 akan membantu dalam semua
bidang yang ada di sekolah. Bagi guru-guru yang mempunyai pengalaman dan
kepakaran dalam bidang tertentu akan diberikan tugas dalam bidang kepakaran
masing-masing contohnya guru yang mahir ICT akan menguruskan pembestarian ICT
di sekolah. Dalam pengajaran dan pembelajaran semua guru diberi tanggung jawab
mengajar mengikut opsyen dan guru juga akan diberi peluang untuk mengajar
matapelajaran seperti Sivik dan Kewarganegaraan, pendidikan Jasmani, kesihatan
atau Pendidikan Moral dan Pendidikan Seni Visual Menengah Rendah walaupun mereka
bukan opsyen tetapi mereka akan diberi latihan dan tunjuk ajar dari guru yang
opsyen atau guru yang berpengalaman iaitu guru DG 44 dan DG 48. Semua maklumat
guru dan latar belakang guru dianalisis untuk pengagihan tugas yang sesuai
dengan bidang kemahiran masing-masing.
Latihan-latihan yang
diberikan kepada mereka juga bersesuaian dengan peringkat DG yang mereka ada.
Contohnya, guru DG 48 yang sememangnya telah kompeten dalam bidang
masing-masing, mereka akan menjadi mentor kepada guru DG 41 dan DG 44. Di sini
perlunya LADAP di mana perancangan tentang pengurusan manusia dalam kemajuan
kerjaya dilaksanakan mengikut keperluan. Ini adalah kerana sebagai guru yang
baru mereka perlu dibantu dalam pengajaran dan pembelajaran, pengurusan
dalam kelas, pengurusan kokurikulum dan Hem. Bagi guru DG 44, meningkatkan
motivasi dan kompetensi mereka supaya mereka sentiasa bersemangat menjalankan
tugas sebagai pendidik perlu sentiasa dipupuk.
Adalah
di harapkan dengan memahami kerangka GOTD ini, pengurusan sekolah dapat
mengenal pasti keupayaan sumber manusia yang ada disekolah bagi menyokong
organisasi mencapai visi, misi dan objektif sekolah. Kegagalan dalam pengurusan
sumber manusia boleh menyebabkan kepincangan struktur organisasi serta
gagal menyampaikan tahap perkhidmatan yang dikehendaki.
No comments:
Post a Comment