6.1
Kekuatan Program
6.1.1 Kepimpinan Sekolah
Kepimpinan di sesebuah
sekolah, penentu utama dalam memastikan kejayaan dan kegagalan sesuatu program
adalah peranan pemimpinnya. Pengetua sekolah Menengah Dato’ Dol Said sentiasa
peka dan proaktif dalam mengesan cabaran dan peluang yang akan menjana
keberkesanan organisasinya. Untuk menjayakan program ini, pengetua sekolah ini telah melaksanakan kepimpinan
instruksional iaitu sentiasa memastikan proses pengajaran yang baik dan
pembelajaran dijalankan dengan berkesan. Kemahiran menganalisis, berfikir
secara logik, kreatif dalam mengeluarkan idea dan dapat menyelesaikan masalah dikongsi
bersama guru-guru supaya program dapat memberi impak yang positif kepada
sekolah. Beliau juga memberi penekanan dalam semangat kerja sepasukan. Sikap
inginkan kejayaan dan optimistik selalu diterapkan dalam kalangan guru.
Stail atau gaya kepimpinan
seseorang pemimpin haruslah mengambil kira tindakan yang lebih mengutamakan
hubungan sesama manusia dan tidak menjurus kepada kepentingan diri atau pihak
tertentu semata-mata. Justeru itu apabila dicadangkan tentang program Strive For As kepada pengetua,
beliau memberi sokongan padu terhadap
program tersebut. Ini adalah kerana beliau juga mengajar Matematik Tambahan
tingkatan 4 di sekolah. Beliau memahami keperluan dalam meningkatkan keputusan
subjek ini dan memberi idea tentang atur cara dan pengisian program. Dengan
gaya kepimpinan yang mempamerkan
teori kepimpinan transformasi. Beliau berkebolehan membentuk dan menterjemahkan
motif dan matlamat di kalangan pengikut untuk mencapai perubahan signifikan
melalui kepentingan dan tenaga secara kolektif. Beliau menunjukkan komunikasi
berkesan dalam penyampaian dengan cara yang berhemah tetapi tegas. Beliau
mempunyai Individual Consideration sentiasa memberi maklumbalas yang
konstruktif kepada soalan-soalan yang dikemukakan oleh saya dan sentiasa
memberi peluang untuk saya mengeluarkan idea dalam melaksanakan program.
Glickman (1990) berpendapat seorang pemimpin
kurikulum atau instruksional yang berkesan perlu menguasai tiga aspek iaitu
Pengetahuan Asas. Memahami Bidang Tugas dan Menguasai Kemahiran yang
bersesuaian. Kesemua bidang tugas tersebut
penentu kepada seorang pengurus yang berkesan.
Dalam
bidang Tugas yang dimaksudkan adalah seperti berikut:
1. Terlibat dalam proses merancang, mengelola,
memimpin dan mengawal pelaksanaan kurikulum.
2. Menyelia, memerhati dan menilai pengajaran
guru.
3. Merancang program pembangunan profesional.
4. Memupuk iklim dan budaya sekolah positif
5. Menjalin permuafakatan sekolah dengan komuniti
6. Memastikan segala aktiviti sekolah berjalan
lancar.
Justeru itu, dengan kefahaman yang ada
pada kepimpinan tertinggi dalam organisasi membolehkan pelaksanaan program
berjalan dengan lancar kerana mendapat sokongan padu.
6.1.2
Kepimpinan Guru
Peranan
guru untuk menjalankan program ini sangat penting kerana program ini memerlukan
pengorbanan masa dan tenaga. Guru-guru yang dipilih untuk menjadi jawatan kuasa
program ini merupakan guru-guru yang sangat komited dan bersedia untuk
mengorbankan masa bagi menjalankan program ini. Persiapan sebelum program yang
telah disediakan oleh guru memberi keyakinan kepada pelajar untuk
menyertai program ini. Ia mendapat
kepercayaan ibu bapa untuk melepaskan anak mengikuti program di luar sekolah.
Saya
mendapati setiap guru yang terlibat mempunyai ciri-ciri kepimpinan. Sikap
keterbukaan dan kesediaan untuk memajukan anak-anak didik jelas kelihatan dari
mula merancang hinggalah kepada pelaksanaan. Mereka mempamerkan teori kepimpinan situasi (situational
leadership) atau (contingency leadership). Ketika mereka mengarahkan
pelajar patuh mengikuti program ini mereka mempamerkan gaya kepimpinan
autokratik supaya pelajar tidak mengambil mudah tentang kursus ini. Apabila
mereka mengajar, guru-guru ini menggunakan gaya kepimpinan lazzerfaire.
Cara yang lebih lembut dan memujuk kerana membimbing pelajar dalam matematik
Tambahan memerlukan kesabaran. Guru-guru juga dapat mewujudkan semangat untuk
belajar dan seronok dalam pembelajaran Matematik Tambahan. Mereka berjaya meletakkan visi dan sense of purpose
yang jelas kepada peserta untuk membolehkan pelajar bekerja kuat untuk mencapainya. Mereka berjaya meletakkan
piawai dan matlamat yang tinggi supaya pelajar tahu akan keperluan lulus dalam
mata pelajaran ini dan seterusnya
6.1.3
Kepimpinan Pelajar
Dalam program ini pelajar
diajar memimpin dalam beberapa aspek seperti pemimpin dalam kumpulan
perbincangan, memimpin bacaan Yasin, solat dan menjaga kebajikan dan
keselamatan sesama rakan dalam kediaman masing-masing. Dalam hal ini, saya
mendapati ada beberapa orang pelajar boleh diketengahkan untuk menjadi
pemimpin. Mereka telah dapat menjalankan tanggung jawab sebagai ketua bagi
jawatankuasa tertentu. Kepimpinan di peringkat pelajar ini berupa kepimpinan
laizzer-faire di mana arahan rakan kepada rakan yang lain dalam bentuk
bukan mengarah tetapi bekerjasama. Arahan yang diberi dapat diterima oleh
rakan-rakan dengan hati terbuka.
Sikap toleransi antara satu
dengan lain dan menghormati budaya masing-masing terserlah dalam program ini,
Pelajar Cina dan India yang terlibat dalam program ini menghormati aktiviti
yang dilakukan oleh pelajar Islam seperti bacaan doa dan bacaan Yasin sebelum
memulakan program, mereka diam dan menghormati suasana tersebut. Kesannya,
suasana semasa program berjalan dengan harmoni dan perbincangan dapat
dijalankan dengan gembira.
6.1.4
Kepimpinan PIBG
Kepimpinan PIBG di sekolah ini amat di kagumi oleh
semua warga sekolah. Kesemua ahli jawatankuasa PIBG menyokong sepenuhnya
aktiviti yang dicadangkan oleh saya semasa saya membuat pembentangan dalam
mesyuarat jawatankuasa PIBG. Pengerusi PIBG sekolah ini yang diketuai oleh Yang
Di pertua PIBG Tuan Haji Doktor Ihsan Bin Osman merupakan seorang YDP yang
mempunyai wawasan. Beliau mempunyai karisma dan mempamerkan gaya kepemimpinan
transformasi. Beliau telah menjadi YDP selama 12 tahun. Walaupun beliau tidak
lagi mempunyai anak di sekolah ini namun setiap tahun beliau terpilih untuk
menjadi YDP kerana keprihatinan beliau terhadap pencapaian akademik dan
pembangunan sekolah.
Beliau mempunyai visi yang
jelas dan memahami misi yang perlu dilaksanakan di sekolah ini terutama dalam
melaksanakan sarana ibu bapa. Dalam
melaksanakan program Strive For As,
pihak PIBG telah meluluskan sebanyak RM2200. Semasa perasmian yang dirasmikan
oleh YDP sendiri, beliau telah menyahut tentang perlunya sarana ibu bapa dalam
program sekolah. Beliau memberikan motivasi serta dapat mencetuskan semangat
dalam kalangan pelajar untuk cemerlang dalam Matematik Tambahan dengan memberi
tips-tips belajar matematik. Dalam ceramah tersebut beliau mengumumkan
penambahan sebanyak RM300 untuk insentif pelajar dan sebanyak RM600 untuk
pembelian buku Modul Matematik Tambahan untuk pelajar yang mengikuti program.
Keseluruhan dana yang dikeluarkan oleh PIBG ialah RM3100. Jelaslah di sini
pihak PIBG telah membiayai sebahagian dari perbelanjaan program tersebut dan
ini menunjukkan PIBG memberi kerjasama dan sokongan yang amat padu kepada
pelaksanaan program.
6.1.5
Jalinan Dan Jaringan
Dalam program ini juga, orang
luar juga telah dilibatkan. Ustaz Ayob Bin Hanafi merupakan seorang penceramah bebas dan juga merupakan seorang
guru dari sekolah berdekatan telah dijemput untuk memberi slot tazkirah dan
solat hajat yang diadakan pada jam 11.00 malam, 4 Jun 2013. Dari kaji selidik
yang diberikan, slot ini amat disukai oleh pelajar kerana mengingatkan tentang
keperluan mencari ilmu dan cemerlang dalam kehidupan. Pada pandangan saya ustaz mempamerkan gaya kepimpinan situasi di
mana ketika memberi tazkirah, beliau meletakkan diri beliau sesuai dengan
keadaan pelajar ketika itu. Beliau dapat mempengaruhi pelajar untuk fokus
mendengar dan mengikuti aktiviti sehingga habis walaupun pada lewat malam hari.
Pihak urus setia juga telah menjemput
seorang pensyarah Matematik Tambahan bagi menjadi fasilitator bagi membantu
guru sekolah ini mengajar pelajar. Dengan adanya orang luar dalam aktiviti ini,
pelajar mendapat kelainan dari segi pendekatan pengajaran. Di samping itu
pensyarah tersebut memberi rahsia untuk minat dalam subjek Matematik Tambahan.
Dalam program ini juga, terdapat 4
orang murid dari sekolah luar terlibat iaitu pelajar dari sekolah berdekatan
dan sekolah berasrama penuh. Peluang untuk peserta bergaul dan berbincang
memberi ruang kepada pelajar bertukar-tukar pendapat serta memberi saingan yang
positif dalam melihat pencapaian akademik pelajar dari sekolah lain.
Kesimpulannya, pada keseluruhannya,
program ini telah dapat mencapai objektif awal untuk memberi pelajar seberapa
banyak soalan-soalan berformat SPM bagi tajuk-tajuk terpilih. Walaupun kepantasan pelajar berbeza, namun ia dapat
menimbulkan satu hubungan silaturahim untuk menambah ilmu di kalangan pelbagai
kaum. Program ini juga
menyumbang kepada penghayatan nilai dan perkongsian aspirasi apabila individu
dari pelbagai latar belakang
sosioekonomi, agama dan etnik berinteraksi
serta belajar memahami dan menerima perbezaan. Nilai dan pengalaman yang
dikongsi akan mengukuhkan lagi perpaduan dan membentuk satu identiti nasional
seperti yang dihasratkan dalam Pelan Pembangunan Pendidikan
6.2
Kelemahan Program
Tidak
dinafikan bahawa dalam sesuatu program ada kelemahannya. Dalam program ini
kelemahan yang tidak dapat dikawal ialah masa. Masa terlalu pendek untuk
mendapat impak yang besar. Aktiviti sekolah terlalu padat di mana ketika program
berjalan Peperiksaan Pertengahan Tahun dan sukan permainan peringkat negeri
sedang berjalan. Program hanya dapat dilaksanakan pada hujung minggu.
Sepatutnya pelajar yang terlibat dalam pre-test seramai 32 orang tetapi yang
dapat menghadirkan diri untuk pre-test hanya 23 orang kerana selebihnya mereka
terlibat dalam pertandingan Sofball peringkat negeri.
Jarak ujian pre-test dan post-test juga
agak jauh iaitu selepas 10 hari memberi kesan terhadap ingatan. Program di
hotel hanya dapat dilaksanakan pada masa cuti sekolah. Sehubungan itu pelajar sentiasa diingatkan supaya sentiasa membuat
latih tubi secara rutin supaya pengekalan maklumat lebih lama dalam minda. Program
Strive For As amat baik untuk diberikan kepada semua pelajar yang
mengambil Matematik Tambahan tetapi program sebegini hanya dapat dilaksanakan
kepada kumpulan kecil kerana kos mengendalikan program tersebut agak tinggi dan
tenaga pengajar juga tidak mencukupi. Justeru ramai pelajar tidak berpeluang
untuk mengikuti program tersebut.
Pelajar
yang mengikuti program ini terpaksa mengeluarkan wang sebanyak RM50.00 untuk
penginapan dan makan di hotel. Selebihnya kos ditanggung oleh PIBG. Pelajar
yang kurang berkemampuan tidak mungkin dapat mengikuti program yang melibatkan
pengeluaran wang. Seterusnya cuti sekolah merupakan masa bagi pelajar berehat
dan bersama keluarga. Program semasa cuti sekolah akan menafikan rehat pelajar
dan bagi keluarga yang sudah mempunyai perancangan bercuti, pelajar tidak
berpeluang untuk hadir dalam kursus tersebut.
Pembentangan kertas soalan
oleh pelajar tidak cukup. Pendedahan terhadap pembentangan jawapan pelajar
perlu diperbanyakkan untuk melihat kemampuan pelajar menjawab mengikut format
peperiksaan di samping melihat kelebihan dan kekurangan pelajar yang boleh
ditambah baik oleh guru. Sepatutnya pelajar juga diberi peluang untuk memilih
soalan yang dirasakan tidak boleh diselesaikan selama ini supaya berlaku
perkongsian ilmu yang menarik dan pelajar merasa lega dan bangga jika soalannya
antara yang terpilih. ,
Kesimpulannya,
kelemahan bagi program ini bukan masalah yang besar tetapi ia merupakan
penghalang-penghalang kepada kejayaan. Jika halangan ini dapat di atasi dengan
pengorbanan tidak ada sebab kecemerlangan tidak dapat di capai.
6.3 Cadangan
Penambahbaikan
“Bagi mencapai aspirasi yang tinggi di
tengah-tengah persekitaran global yang semakin berdaya saing, kita tidak boleh
berdiam diri. Negara memerlukan transformasi sistem pendidikan yang menyeluruh”
YAB
Dato’ Seri Mohd Najib bin Tun Abdul Razak (2012)
Bagi
pemimpin yang akan menerajui sebuah organisasi, sewajarnya petikan kata-kata
dari Perdana Menteri dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia dihayati
dengan kefahaman yang jelas. Transformasi dalam pendidikan perlu dilakukan demi
untuk kita bersaing dalam peringkat global. Untuk ke arah itu, satu perubahan
yang besar perlu dilakukan dalam sekolah.
Menurut
M.Fullan 'The Drivers of Change'
menerangkan bahawa dalam menghadapi proses perubahan terdapat 8 pemacu
perubahan atau strategi untuk sebuah komuniti berubah. Dalam proses tersebut
setiap warga komuniti perlu mempunyai satu tujuan, visi dan misi, dan membina
kapasiti untuk melakukan perubahan melalui komitmen, sumber dan pengetahuan
baru. Dengan memahami proses perubahan, ia akan membina budaya pembelajaran dan
budaya penilaian. Dalam proses perubahan banyak halangan akan dihadapi namun
kecekapan pemimpin menangani halangan tersebut amat diperlukan iaitu dengan
menghormati mereka dan sentiasa bersikap terbuka, tenang dalam membuat perubahan.
Fullan (2011) juga
menyatakan untuk mendapatkan hasil yang baik dalam melakukan perubahan
memerlukan satu tekanan yang positif. Tekanan yang positif ini mendorong kepada
kebaikan. Perubahan perlu dibuat dengan segera dan tidak ditangguh bagi
kemajuan bangsa dan negara. Perubahan sangat sukar dilakukan malah menyakitkan
namun ia amat perlu bagi perkembangan diri dan organisasi.
Justeru
itu, dalam mengurus perubahan dalam organisasi, seorang pemimpin itu perlu
berani mengambil risiko, perlu proaktif dan sentiasa berfikiran strategik iaitu
Think Big, Deep and Long bagi mencapai satu objektif. Dalam program Strive
For As ini ia bukan sahaja
dilaksanakan untuk Matematik Tambahan namun pada masa akan datang ia boleh
dikembangkan kepada lain-lain subjek. Walaupun banyak menggunakan kos namun
kita boleh mengatasi dengan pelibatan ibu bapa, komuniti dan agensi luar dengan mendapat bantuan dari segi kewangan dan
tenaga jikalau kita mempunyai hubungan jaringan dan jalinan yang baik dengan
mereka. Peranan PIBG akan diperluaskan untuk menyediakan satu jaringan sokongan
yang dikenali sebagai Kumpulan Sokongan Ibu Bapa atau Parents Support Group
(PSG). Ahli PIBG juga boleh membantu
meningkatkan keberkesanan pelaksanaan aktiviti dan program di sekolah dalam
bidang seperti tadbir urus, pengumpulan dan (derma), tenaga kerja, dan
perkongsian kepakaran. Di sinilah peranan seorang pemimpin dalam berkomunikasi
sangat penting. Komunikasi yang baik antara pemimpin dengan PIBG dan komuniti akan
memberi manfaat kepada pembangunan sekolah.
Peranan
guru dalam menuju matlamat organisasi amat penting. Sebagai pemimpin, kita
seharusnya membina kapasiti guru dan staf sokongan yang ada di dalam
organisasi. Mengenal pasti kebolehan yang ada pada orang bawahan kita akan memudahkan
untuk kita mengupayakan mereka bekerja secara optimum. Seterusnya kita dapat membentuk
organisasi bekerja sepasukan, satu visi dan misi, satu matlamat kerana mereka
mempunyai kemahiran dalam bidang masing-masing. Ini akan memudahkan kita
mencapai apa yang di hasratkan oleh Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia
iaitu untuk memenuhi hasrat dan aspirasi rakyat
Malaysia yang bersedia untuk menghadapi cabaran abad ke-21.
Dalam menjalankan program, kreativiti dan inovatif sangat penting diterapkan di
dalam sekolah pada masa kini kerana kreatif dan inovatif akan menjadikan
seorang itu sentiasa berfikir, ingin mencipta, bercita-cita besar, berani dan
yakin kepada diri sendiri. Inilah ciri-ciri murid yang perlu kita lahirkan
untuk menjadi warganegara bagi menghadapi cabaran masa depan terutama dalam
memasuki era 2020. Ia melibatkan kombinasi antara idea baru dan idea lama yang
diproses semula, membuat pemilihan dan menukar ganti menjadi suatu yang baru.
Secara umumnya terdapat tiga faktor yang
mempengaruhi pencapaian akademik pelajar, iaitu kurikulum, guru dan pelajar
(Entwistle, 1988). Rajah 8 menunjukkan hubungan antara faktor kurikulum,
pelajar, penilaian, dan strategi pengajaran mempengaruhi pendekatan pembelajaran
pelajar. Kurikulum yang dibentuk memainkan peranan penting ke arah mewujudkan
iklim pengajaran yang dapat menarik minat pelajar.
Rajah 8:
Faktor yang mempengaruhi pendekatan pembelajaran
Faktor
penilaian terhadap pelajar juga memainkan peranan yang penting ke arah
membentuk pelajar menggunakan sama ada pendekatan permukaan, dalaman dan mencapai.
Jika soalan yang diberikan kepada pelajar berbentuk fakta yang melampau, maka
pelajar akan menghafal fakta untuk diluahkan dalam peperiksaan. Tetapi
sekiranya soalan berbentuk kefahaman maka pelajar akan cuba memahami kandungan
secara mendalam.
Pengetahuan
sedia ada pelajar juga mempengaruhi pendekatan pembelajaran mereka. Pelajar
yang lemah pada peringkat asas dalam matematik, apabila diajar dengan konsep
baru yang berkaitan dengan pengetahuan asas, mereka tidak mampu kaitkan
pengetahuan sedia ada dengan konsep yang baru dipelajari. Lantas mereka akan
menggunakan pendekatan permukaan iaitu menghafal tanpa mengetahui makna isi
pelajaran tersebut. Disebabkan setiap individu berbeza dari segi fizikal dan
kognitifnya maka pelbagai kaedah pengajaran digunakan untuk memastikan pelajar
dapat menimba ilmu pengetahuan secara bermakna.
Kajian
yang telah dijalankan oleh Dunn & Dunn (1992), menunjukkan bahawa
pelajar-pelajar mempunyai pencapaian akademik yang lebih cemerlang, lebih
berdisiplin dan mempunyai sikap yang lebih positif terhadap pembelajaran
apabila pengajaran disesuaikan dengan pendekatan pembelajaran pelajar. Para penyelidik pendidikan menyokong
perancangan program pendidikan yang mencerminkan pendekatan pembelajaran dengan tepat. Ini berdasarkan
pendapat bahawa semua pelajar tidak belajar dengan cara yang sama, oleh itu
mereka tidak seharusnya diajar dengan teknik yang sama. Dunn & Dunn (1992)
telah mengatakan:
“... that providing
alternatives for students who learn in different ways is an excellent move
towards obtaining increased academic achievement.”
Oleh
itu, pelajar mempunyai cara belajar yang berbeza-beza, maka guru harus mempelbagaikan
pendekatan pengajaran supaya pengajaran guru memberi manfaat kepada pelajar
yang dapat melahirkan pelajar yang cemerlang dalam akademik. Bukti-bukti yang
telah dikumpulkan setakat ini membolehkan kita membuat kesimpulan bahawa pendekatan
pembelajaran memainkan peranan penting dalam proses yang kompleks dalam
perkembangan pendidikan dan pilihan kerjaya seseorang individu. Jadi
pengetahuan tentang pendekatan pembelajaran seorang pelajar adalah sangat
berguna kepada kita semua dalam membimbing mereka ke arah jalan akademik dan
kerjaya yang sesuai apabila mereka menamatkan pengajian nanti.
Secara umum, Kurikulum Matematik
Tambahan bertujuan untuk mempertingkatkan pengetahuan, keterampilan dan minat
pelajar dalam pembelajaran matematik (Sukatan pelajaran Kurikulum Baru Sekolah
Menengah, (2000). Oleh itu,
pelajar perlu dibawa keluar dari kepompong pemikiran yang sempit terhadap
matematik kepada bentuk yang lebih praktikal dan analitis yang memerlukan
pemahaman konsep. Dalam usaha ke arah itu, guru mestilah kreatif dan inovatif dalam mengesan minat pelajar. Cara mereka belajar dan menjawab
soalan bahkan perlu mendalami cara mereka berfikir serta berinteraksi dalam
memahami sesuatu konsep matematik juga perlu diambil berat oleh guru.
Kreativiti
dan inovasi tidak boleh diajar tetapi ia boleh diterap secara tidak langsung
melalui aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang dilakukan secara terancang.
Dengan kata lain, dalam apa jua mata pelajaran, elemen kreativiti dan
inovasi itu boleh diajar oleh guru melalui pendekatan pengajaran yang berpusat
kepada murid atau student centre. Mempelbagaikan aktiviti
pembelajaran seperti kuiz, forum, syarahan, bahas, membuat projek, kerja
berkumpulan dan tugasan luar bilik darjah sangat digalakkan. Aktiviti tersebut
akan menggalakkan murid berfikir, berbincang, membuat rujukan, menyediakan nota
dan menghasilkan tugasan tersebut. Ini akan menggalakkan percambahan idea dan
dapatan baru yang melibatkan unsur-unsur kreativiti dan inovasi di kalangan
pelajar. Pelajar akan mendapat kemahiran berfikir aras tinggi atau high
order thinking skills Bentuk proses pemikiran yang mendorong mengeneralisasi
idea baru. Seterusnya, diharapkan pelajar
dapat menggunakan
pendekatan ini supaya mereka dapat mencapai dan mengaplikasikan ilmu yang
dipelajari untuk memakmurkan diri, keluarga, masyarakat dan seterusnya negara
selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan.
terima kasih atas perkongsian ilmu.
ReplyDelete