a. Pemerhatian
Melalui pemerhatian selama empat hari, latih tubi
secara berkumpulan telah meningkatkan interaksi
sesama rakan, saling membantu dengan menerangkan kepada rakan yang
kurang faham. Teguran juga dibuat jika dilihat ada ahli yang mementingkan diri
dengan membuat penyelesaian secara berseorangan tanpa mempedulikan rakan-rakan
di sekeliling yang memerlukan bantuannya. Pergerakan guru dari satu meja ke
meja yang lain untuk melihat dan mendengar penerangan ahli dalam kumpulan
dengan membuat peneguhan atau pembetulan jika perlu.
b. Penyelesaian soalan
Bagi setiap topik yang dipilih sebagai latih tubi,
setiap kumpulan akan diminta menyediakan satu salinan penyelesaian untuk
dinilai kefahaman dan kerjasama dalam kumpulan. Kumpulan tercepat dan tepat
jawapannya akan diberikan markah tertinggi dan pada akhir program ini akan
muncul kumpulan yang menang dan mendapat hadiah.
Hasil dapatan borang penilaian program:
Pengisian Program
i.
Tajuk
Tajuk
yang dipilih adalah daripada Kertas 2, format SPM tahun-tahun lepas. Semua
pelajar bersetuju tajuk yang dipilih amat penting dalam peperiksaan SPM, sudah dikenal
pasti tajuk tersebut dan bentuk-bentuk soalan. 100% pelajar menyatakan
kandungan soalan adalah menepati aras kesukaran pelajar dalam menyelesaikan
masalah secara aplikasi. Pelbagai bentuk soalan memberikan ruang pada pelajar
mengetahui selok-belok penggunaan formula berdasarkan kefahaman dan isi
kandungan soalan.
ii.
Persembahan
Bentuk aktiviti adalah perbincangan
dalam kumpulan di mana ahli yang mahir atau dapat menyelesaikan masalah perlu
membantu rakan dalam kumpulan yang belum memahami. 94 % pelajar bersetuju
kaedah ini kerana kumpulan 6 orang sangat sesuai sebagi kumpulan perbincangan.
97% pelajar menyatakan interaksi sesama ahli berjalan dengan baik memudahkan
untuk bertanya.
iii.
Logistik
Kursus Dan Urusetia
Kursus ini diadakan di d’Village
selama dua hari satu malam, pelajar seramai 4 orang ditempatkan dalam satu
bilik yang berhawa dingin, 86% pelajar merasai satu keseronokan , hanya 4
pelajar yang biliknya bermasalah penghawa dingin merasakan tempat ini kurang
sesuai. Penyediaan makanan yang banyak dan menyelerakan juga menggembirakan pelajar semasa menjamu
selera. 91% pelajar amat gembira kerana dapat membuat rekreasi di kolam renang
yang disediakan. Ini memberi peluang
kepada pelajar yang belum pernah merasai bermandi manda di kolam renang.
Rumusan Penilaian Program
Dalam
program ini, disediakan 3 tajuk dan satu
tazkirah daripada penceramah jemputan telah menarik minat pelajar, majlis
dimulakan dengan bacaan Yasin dan doa dengan harapan dapat membentuk hati
supaya bersungguh-sungguh membuat latih tubi dan berusaha mengingat
formula-formula asas dalam penyelesaian. Pada malam hari pula, selepas tazkirah
diadakan solat hajat supaya pelajar dapat mendekatkan diri serta memohon untuk
diterima doa mereka. Harapan pihak kami ialah pelajar dapat membawa
amalan-amalan yang dilaksanakan dalam program ini untuk kehidupan mereka di
rumah.
Pada
keseluruhannya, program ini berjaya bukan sahaja meningkatkan markah
pelajar malah dari segi semangat untuk belajar Matematik Tambahan kerana
mendapat kaedah yang pelajar rasakan mudah dan selama ini merasakan tiada harapan
lulus kerana selalu gagal menyelesaikan masalah aplikasi. Walaupun seharian
menghadapi latih tubi, pelajar tetap setia tanpa cuba mengelakkan diri kerana
suasana dalam bilik yang selesa dan sentiasa mendapat bimbingan guru yang
sentiasa bersama. Perbincangan sesama rakan meningkatkan motivasi untuk
meneruskan kepada soalan yang berikutnya.
(Rujuk
lampiran 18 dan 19)
Bagi soalan pertama, ujian pre-test
bagi Index Number menunjukan 12.0% gagal mendapat markah dan selepas
ujian post-test hanya 6.0% sahaja
murid gagal. Ini menunjukkan ada kesan positif latih tubi yang dijalankan, di
mana hampir semua pelajar telah dapat meningkatkan markah. Begitu juga
bagi tajuk Solution Of Triangle, semasa pre-test 30% pelajar tidak
mempunyai idea untuk menjawab, tetapi post-test
menunjukkan hanya tinggal 16% pelajar yang tidak dapat menjawab. Bagi tajuk Differentiation
pula, keputusan pre-test 44% pelajar tidak mendapat markah , setelah
latih tubi masih terdapat 32% pelajar
yang masih gagal menguasai tajuk ini. Ini bermakna tajuk ini perlu diberi
banyak lagi latih tubi.
Keseluruhannya,
ada peningkatan kefahaman pelajar setelah latih tubi diadakan berdasarkan
peningkatan markah ujian dalam post-test. Daripada 23 pelajar yang mengambil ujian pre-test dan pos-test didapati seorang pelajar
(4.3%) tidak mengalami perubahan markah bahkan kehilangan markah pada
tajuk tertentu. 22 orang pelajar telah meningkat markah dari lapan hingga lima puluh enam markah.
%
Peningkatan
|
0 - 9
|
10 -
19
|
20 -
29
|
30 -
39
|
40 -
49
|
50 -
59
|
Bilangan
pelajar
|
3
|
5
|
4
|
7
|
3
|
1
|
Jadual 9: Peratus
peningkatan markah dan bilangan pelajar
Tajuk
yang perlu diberi perhatian iaitu Differentiation, ia perlu ditambah
soalan dan masa latih tubi perlu ditambah supaya pelajar lebih berkeyakinan
untuk menjawab. Tindakan susulan juga perlu diambil pada pelajar yang telah dikenal
pasti kerana belum dapat menguasai soalan penyelesaian segi tiga. Bagi tajuk Index
Number pula kebanyakan pelajar telah
dapat menguasai dengan baik.
Memandangkan
masa untuk latih tubi bagi satu tajuk hanya dua jam adalah tidak mencukupi
kerana bagi kertas dua, setiap soalan memerlukan masa menjawab dua belas minit
, sudah tentu tidak sampai 10 soalan dapat diselesaikan dengan penuh kefahaman.
Sebanyak 6 soalan sahaja dapat dibuat, pelajar hanya menguasai atau mendapat
asas utama sahaja, maka dicadangkan masa yang lebih lama diperlukan untuk latih
tubi pada masa akan datang iaitu satu hari hanya satu tajuk sahaja supaya fokus
pelajar lebih mendalam.
No comments:
Post a Comment