Friday, October 04, 2013

Stres dan kemurungan di tempat kerja



Masalah stress di tempat kerja memang selalu berlaku. Sebagai pemimpin di sekolah kita perlu mengambil langkah-langkah yang sewajarnya bagi mengelakkan senario yang tak terkawal berlaku di sekolah.
Langkah yang paling utama yang perlu dibuat ialah mewujudkan iklim sekolah yang kondusif dan selesa.  Pemimpin perlu memahami latar belakang staf dan sentiasa mengenal pasti setiap staf yang mempunyai ciri-ciri tekanan perasaan atau stress. Biasanya guru di sekolah mrenghadapi tekanan kerana beberapa masalah seperti masalah beban kerja, kewangan,  peribadi, keluarga,  persekitaran yang tidak selesa, dan lain-lain.
Masalah ini akan mengakibatkan seorang individu itu merasa gelisah, risau keterlaluan, gangguan tidur, kurang tumpuan pada kerja, cepat marah dan mudah bertindak agresif. Sebagai pemimpin apabila kita sudah mengenal pasti individu tersebut, kita perlu merujuk kepada kaunseling untuk membantu staf tersebut. Sebelum itu sesi bersemuka dengan staf tersebut perlu dibuat bagi mencari punca masalah. Dalam sesi bersemuka soal jawab pemimpin perlu memgamalkan empathy. Bila ada empathy dalam diri kita maka mudahlah kita memahami dan merungkaikan masalah tersebut. Langkah terbaik adalah dengan mencari punca masalah tersebut dan berbincang bersama-sama agar yang keruh dapat dijernihkan.   Merungkai benang yang kusut adalah lebih baik daripada terus menambah masalah.

Guru atau staf tersebut dinasihatkan dan diberi bimbingan. Amalan yang disarankan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia bagi mengatasi stress boleh dijadikan rujukan dan amalan.
 Amalan tersebut ialah 10B.
Beribadat
Bertenang
Berkata: Relaklah...
Bercakap dengan seseorang
Berurut
Berehat dan mendengar muzik
Beriadah
Bersenam
Berfikiran positif
Dengan senyum selalu kita dapat mengurus stress cara efektif. Mengurus stres adalah suatu kemahiran yang penting dalam kehidupan kita pada hari ini. Jika stres tidak diuruskan dengan baik, ia akan melemahkan sistem imun tubuh dan akan memudaratkan kesihatan kita. Produktiviti kita di tempat kerja menurun dan kehidupan rumah tangga kita juga terganggu.
Kajian di Barat menunjukkan berjuta-juta orang mengurus stres mereka secara tidak efektif apabila mereka menghadapi situasi sarat dengan stres sepanjang hari dan kemudian menangguhkan proses relaksasi (relaxation) pada masa-masa tertentu di hujung minggu atau selepas waktu kerja. Pada hakikatnya, pendekatan ini tidak berkesan kerana pendedahan berterusan kepada keresahan kronik (chronic anxiety) setiap hari adalah kategori stres yang paling membahayakan.
Dalam keadaan stres yang meruncing, badan kita akan mengeluarkan hormon yang akan melemahkan sistem imun dan meningkatkan risiko pelbagai penyakit.Justeru itu, stres harus ditangani serta-merta sama ada di pejabat atau di rumah dengan mengubah cara bagaimana kita bertindak balas. Ia boleh dilakukan dengan beberapa strategi menangani stres yang disokong oleh kajian saintifik. Oleh itu sebagai pemimpin kita perlu melonggarkan stress dengan tidak menekan pekerja kita dengan beban kerja yang tidak munasabah. Sekali sekala adakan aktiviti riadah bersama-sama warga sekolah seperti membuat pertandingan futsal, bowling dan sukan yang lain. Membuat hari keluarga juga dapat mengurangkan stress. Memuji dan menghargai staff juga boleh menggembirakan staf. Sebagai pemimpin jadikan diri kita tempat berlindung staf. Dengan cara ini staf akan percaya dan mempunyai keyakinan yang tinggi terhadap kita.

Kesimpulannya,pemimpin memainkan peranan yang penting dalam mengurangkan stres di sekolah. Stres tidak boleh dibiarkan menguasai diri kerana  implikasinya terlalu besar.  Orang yang sedang dalam tekanan yang keterlaluan selalunya tidak dapat mengawal diri sendiri.  Justeru, jika kita sedang mengalami stres, berusahalah untuk mengatasinya secepat mungkin.  Begitu juga jika kita melihat rakan yang sedang dalam tekanan, carilah jalan untuk membantunya mengatasi masalah tersebut.  Cegah sebelum parah adalah jalan yang terbaik sebelum nasi menjadi bubur.

No comments:

Post a Comment