Thursday, May 28, 2020

SANDIWARA




Terkadang
keliru ku semakin celaru
antara kebenaran dan kepalsuan
aku mencari-cari sesuatu yang pasti
namun masih kelabu 
antara percaya dan ragu
sukar dibezakan

Rahsia bukan lagi misteri
untuk disembunyikan
satu demi satu ditelanjangi
terbuka dengan izin pencipta
mengejutkan aku bagai sangkakala
membungkam tulusnya nurani 

Sangkaan ku tersasar
melihat awan nan biru
rupanya gumpalan mendung menari laju
aku terpanar nur yang memancar
cahaya yang suci hanyalah api yang membakar.

Masih aku terasa
dalam lafaz yang manis
kau bawa separuh dari nyawaku
dalam kerinduan yang terlalu
malah dalam celiknya mata melihat kejengkelan
aku masih berpaut pada dahan yang rapuh
serapuh hatimu

Bisakah aku melenyapkan
dan memadamkan
nama mu yang ditempa dengan kasih
yang telah dipatri kemas di minda
Bisakah aku membuang segala nostalgia
yang memberi kenyamanan dan ketenangan
Bisakah... ku telan derita yang kau cipta

Tuhan ku
berikan keteguhan kekuatan dalam diri
menerjah  ujian mu
Sesungguhnya aku bersyukur walau tersungkur
kau pencipta yang agung
sentiasa mengintai ku
mengetuk hati untuk  mengali
hakikat  sebenar diri mu.



                                                                                                     NorM 28 Mei 2020



No comments:

Post a Comment