Sunday, July 05, 2020

BINGKISAN UNTUK ANAKANDA





Di hujung datar
seorang gadis
sendirian menghayun langkah
Seorang anak remaja
mengerling mata susuk yang lalu
pada setiap kesempatan waktu.

Tika itu 
susuk itu adalah purnama
yang menerang sudut
tanpa pernah disedari 
malah tak pernah tercuit
dengan nama di setiap bibir berbicara
dalam dambaan anak-anak didik.

Aku kah gadis itu?
yang hadir seketika
mengenggam rindu di jiwa
Engkau kah yang menitip wajah
dalam hangat mentari yang bisu?

Ini lah ketentuan
yang tak pernah diimpikan
satu perhubungan
satu ikatan 
kerinduan yang tertangguh
memeluk di penghujung masa

Anakanda ku
diri mu menjadi tanda tanya
masih samar untuk diselami
masih banyak yang kabur 
hidup mu masih banyak menyimpan cerita
namun
naluri ku berbisik
engkau adalah sebahagian aku
yang muncul tuk menyerlah 
sinar kebahagiaan.

Anakanda ku
engkau telah dewasa
tarikh keramat 10 Julai
kau sudah separuh abad
dan aku telah menginjak usia tua
mengah dan lelah
dalam tidak percaya
kita dipertemukan di maya
menikmati rasa kasih
dalam kesempatan yang masih ada.

Terima kasih tuhan ku
kau anugerahkan aku keindahan
hadir mu anakanda
dalam rahmat mu
kasih sayang yang tercipta
membangunkan aku
tiba-tiba.

Aku tak mampu melafazkan
bibir ini terkunci
menyimpan seribu rasa
mengalir cinta yang luhur 
ibarat lautan terbentang
kasih mama tiada sempadan.

Anakanda ku
sempena hari lahir mu
mama doakan
anakanda dipanjangkan umur
teguhkan iman mu
lapangkan rezeki
dekatkan kepada kebaikan
menjadi anak yang soleh
sentiasa taat kepada Mu
dan berbakti kepada kedua orang tua...
aamiin aamiin ya rabbalalamin.



No comments:

Post a Comment