Wednesday, June 10, 2020

TEKAD



Sangka ku
jarak akan membuah rindu 
rindu akan menambat
 ampuh bersama ku


Jarak yang terpaksa kita tempuhi
merupakan medan ujian 
ujian yang paling menakutkan
kini telah menjadi kenyataan 

Jarak 
kini semakin mengundang getar
kian hari rasa direnggut ketar
persoalan ditusuk kerisauan
bicara mu semakin hambar
semakin sumbang
semakin merenggang
seolah memaksa 
cinta  tak perlu kupeluk lagi

Tika ini
aku terpaksa merelakan
langit yang biru
dilitupi mendung hitam
pelangi pun tak sudi menerpa wajah
semua tidak seperti yang kita impikan 
semua tidak seperti yang kita janjikan
cinta hanya hadir dalam mimpi  
tersisa dalam  angan yang fana

Penantian  melemaskan
terperangkap dalam rindu yang membelenggu
sebelum luka ditusuk makin dalam
mengunsung kepiluan siang dan malam
 aku melangkah pergi
perlahan ku ubati kesakitan ini

Aku akan belajar
untuk membuang segala rindu
 aku tak mampu
rindu-rindu itu perlahan akan meluruh
usai hati terus mengeluh
 aku tetap tidak rapuh
sakit ini akan tetap sembuh
aku akan bangun 
 terus merempuh

Aku akan belajar
untuk menghapus segala cinta
menahan tangis yang merintih
cinta-cinta itu hanya perasaan
 menyinggah sementara
untuk ku nikmati sebentar cuma

Aku akan belajar
menjadi satria
terus berjuang
tanpa meratap kekhilafan sendiri
menyimpan dendam yang bersarang
walau diri berperang
 tetap bertahan
aku yakin 
jejak ku akan menolak ku ke puncak
kerana tuhan masih menyayangi ku.

                                    NorM 10 Jun 2020




No comments:

Post a Comment