Tuesday, August 25, 2020

AKU KEHILANGAN (Karya Puan Norlilah Ismail Mantan Pengetua SMK Gombak Setia)


Terima Kasih Mek..
35 tahun mek menerima diri ini
sebagai ahli dalam keluarga
diri ini berasa mudah dan selesa
dalam perbezaan  kebiasaan budaya
 
Terima kasih Mek..
begitu banyak pesanan
yang terhimpun
hingga aku tidak langsung
rasa terasing
 
Terima kasih Mek..
yang mengajar aku
erti kehidupan
selagi kita ada kudrat
berusahalah mencari yang bermanafaat
 
Terima Kasih Mek..
aku sentiasa diingatkan
berjimat itu berkat
menyimpan tika lebih
boros itu punca letih dan pedih
hutang bukan penyelamat
malah satu malapetaka yang tenat
 
Terima Kasih Mek..
yang sangat memahami
tika hati ni sedih  kekecewaan
tanpa perlu ku luahkan
dia tahu
aku tak perlu mengadu
dan dia sentiasa menyakinkan
dengan doa yang dipanjatkan
dan aku kembali mengaut kekuatan
 
Terima Kasih Mek
aku bersyukur diberi
peluang menyantuni mu
pada tika mek paling lemah
pada masa hanya gerak lidah
menuruti ungkapan syahadah
tanpa suara kedengaran
bila hanya gerakan jari dan genggaman mu
pengganti bicara
 
Terima kasih Mek..
keinsafan menyentap jiwa
hujan iktibar yang melimpahi
memberi pengajaran buat ku
tentang realiti
 
Allah ampuni ibu kami
Allah terimalah segala amalannya
Allah berilah sebaik baik ganjaran
buat mek.
 
                     Aku kehilangan.. 😭😭😭                     
 Al Fatihah.
 
       Karya Norlilah Ismail
              Ogos 2020

No comments:

Post a Comment