Friday, August 07, 2020

KEMBALI

                                                        

                             
Celik dalam warna suram
kancah kehidupan
kesukaran amat panjang
kasih sayang jauh terasing
merindui bicara dalam tangis yang sedan
menyesak dada
tercunggap menahan duka yang merintih raga

Usai melangkah waktu
aku menghitung rasa
kian hari semakin kosong
kelangsungan hidup yang mendesak
memendam sebuah kehidupan penuh ujian
liku-liku yang bercabang
mengheret langkah tersasar
mencari cahaya dan pengharapan
penyuluh keabadian

Aku lelah
merenung kekhilafan yang sia-sia
menerawang, menghitung keseronokan yang terleka
memahat titik-titik noda
tersembunyi dalam fatamorgana

Aku tak betah sendirian
tersungkur
memeluk diri dalam tangis yang bisu
mencengkam hati yang terkunci
perih hampa

Siapa yang hadir
menghulur tangan dalam kelemasan yang merantai
Siapa yang menyonsong diri merelakan aku menyandar.

Tuhan ku
bagai mimpi menyentap diri yang lena beradu
aku dibisik langkar kata yang indah
dari naskah suci
dengan rimbunan kasih mengubat jiwa
dalam keinsafan yang menyusuk rasa
memayungi aku yang terkapar dalam kepanasan yang membara
minda bagai terbuka
untuk menyelami rahsia kitab mu

Tuhan ku
aku ingin kembali
 sujud kepada mu
sebagai hamba yang redho
mengharap pengampunan
aku sering berpaling pada mu yang esa
 noda yang bersisa
 dosa-dosa yang kini menghimpit jiwa
membunuh ketenangan yang ku damba

Astaghfirullah Rabbal Barroya
Astagfirullah Minal Khotoya
Ampunkan aku ya Allah

Aku masih bertatih
langkah ku masih menjauh
pandangan masih terhijap
untuk menyelami rahsia mu
Tuntuni aku
sematkan keyakinan di dada
agar aku sentiasa dalam rahmat mu
agar aku sentiasa diberi hidayah
hingga ke hujung nafas menghela.



NorM Puisirasa
7 Ogos 2020


Hasbi Rabbi Jallaullah, Ma Fi Qalbi Ghaiyrullah
Cukuplah Tuhan bagiku Allah Maha Agung, tiada Tuhan dalam hatiku kecuali Allah

Nur Muhammad Sallaullah Laillah Hail Laullah
Cahaya Muhammad selamat atasnya, benarlah tiada Tuhan selain Allah


No comments:

Post a Comment