Showing posts with label marah. Show all posts
Showing posts with label marah. Show all posts

Thursday, November 08, 2012

SANDY OH! SANDY

Seperti yang telah dijangka taufan Sandy yang telah melanda negara Amerika telah mengakibatkan kerosakan harta dan kerugian yang berjuta-jutaan ringgit kepada negara dan rakyat Amerika. Sejak dari dulu lagi apabila melibatkan taufan nama wanita menjadi nama pilihan untuk nama taufan-taufan. Persoalannya kenapa nama perempuan.....

Agak-agaknyalah, teori ku, berdasarkan pengalaman,
1. Wanita ni, walaupun lembut namun dia boleh mengegarkan dunia.
2. Wanita kalau marah, marahnya suka meracau-racau.
3. Wanita kalau dah baran, dia lupa diri, habis semua nak dihumbannya.
4. Wanita kurang berfikir, suka terjah tak tentu pasal.
5. Kesimpulannya wanita tak boleh nak kawal emosi terutama biler datang bulan.

Hahaha, Oleh sebab faktor-faktor di atas maka, segala nama taufan diletakkan nama perempuan. Sandy oh Sandy, naperlah kau beralih angin kat sini pula. Dahlah hujan setiap hari. Cuaca pula asik mendung. Nampak tenang namun menyesakkan. Stress jadinya. Minggu lepas angin bertiup kencang kat sekolah ku. Apalagi RUNTUH 1 gazebo di sekolah ku. Nasib baik tak ader student berteduh di situ. Kalau tak.... jauh malaikat 44.

kesan Sandy di Amerika
Sandy makin tak boleh dihalang, pada pagi 6hb November 2012, hah! sandy dah melanda pejabat ku. Bos aku dah tak dapat kawal diri. Marah pasal PBS, band banyak belum masuk ke sistem online. Apa lagi aku lah tempat sandy serang. Ramai cikgu yang lalu dalam pejabat semua lari keluar, takut kena tempias sandy. Apa nak buat aku tanggung jer, pekakkan telinga. Aku tahu kalau aku jawab tentunya akan perang besar jadinya. lebih baik diamkan diri jer. selamat.....

PBS, PBS, PBS  memang cukup menyiksakan. Kerana PBS emosi ku sering terganggu. Cikgu sekolah ku berada dalam stress yang tak terkata. Ketika ini, aku menjalankan arahan oleh KPM dan pelaksanaan di peringkat sekolah , akulah pemantaunya, namun aku tahu PBS memang menyusahkan. Hingga kini aku tak nampak lagi keberkesanannya. Namun sebagaimana penjawat awam aku akur dengan tanggungjawab yang dipegang. ikut aje arahan, tak kuasa den nak fikir......

EH! SABARNYA AKU......

Wednesday, October 10, 2012

Anak ku balik-Ribut jadinya

Malam nie  aku pun membelek face book ku. Seronok juga baca status orang . Lalu aku pun membaca FB anak saudara ku. Hah! bestnya hidup kalau camnie. Cubalah ko orang baca
Cube bayangkan, tgh kt rumah, duduk atas sofa takpun baring dgn bantal kt lantai smbil kaki berjulur. Amek remote tv. On tv, tukar2 channel, tamak nk online jgk smbil tgk tv. Pastuh smbil layan keropok, jejemput. Huahuahuaa. Syioknyaaa
 




         Inilah anak-anak sekarang, balik dari kampus jer apa yang dibuat. Bukannya nak menolong mak bapak. Asik dok online memanjang. Kalau yang kaki FB, kaki games, kaki chating, kaki macam-macam kaki, kemudian memerap kat bilik. Kita panggil bagai nak rak nak mintak tolong. Hapah tak diendahkan. Sebabnya telinga dah tertutup gan head phone. Akhirnya kita macam anjing giler dok memekak, menjerit-jerit. Dia buat dek jer. Saborlah.... MALU KAT JIRAN.

         Biler penat memerap kat bilik, lapar cari makan kat dapor. Yang peliknya walaupun mak marah bedenting-denting tadi. Makanan  atas meja dah siap. Aku sebenarnya bukan cakap orang lain. Apa yang aku sebut nie itulah yang berlaku pada ku. Bayangkan suami ku. marah anak aku langsung tak kisah nak tolong kemas rumah. Tak ade langsung nak ada inisiatif tolong mesin rumput, sapu sampah. Pendek kata mereka balik rumah tak sentuh aper-aper kecuali komputer, makan dan tidur. Namun bila pegi pasar suami ku akan beli ketamla, udang, sotong. Dibelinya semua makanan yang anak suka makan. So aku pun tak faham...Kalau dah marah hawat dibeli benda alah tue. pelik kan.....



         Kalau semua anak ada kat rumah, siapla cukup bulan, semua bil akan melonjak-lonjak terutama bil lektrik. Kalau tak capai RM350 jangan harap la.... Ini lah penangan anakanda ku. Kadang-kadang pening aku dibuatnya. Dunia luar tak nak campur. Pegi kenduri pun kena paksa. Yang paling pening biler bab sembahyang subuh. Nak pecah rasanya pintu ku tendang. Barulah dibuka pintu. Nampaknya solat subuh gajahla gamaknya. Waktu lain pula aku terpaksa ingatkan berkali-kali bab solat. Betulla kata Dr.Fazilah Kamsah, anak-anak nie perlu disuruh dan diulang berkali-kali. Tak boleh dibiarkan. Insyaallah satu hari nanti anak-anak ku akan ingat pesanan ku....

         Insyaalah anak ku, kelian akan ingat pada mama bila ketika mama tiada depan mata mu. Ingatlah walaupun mama dan papa banyak berkata-kata namun anak ku kau tetap kesayangan kami. Nanti suatu hari kelian akan ingat masakan mama seperti ketam masak lemak cili api, sotong masak hitam atau sotong goreng atau pun sambal udang dan bla, bla, bla....apa-apa jer la..Yang paling penting kau akan ingat solat 5 waktu....


"SOLATLAH KAMU SEBELUM KAMU DISOLATKAN