Friday, March 09, 2012

Aduh!!!! sedapnya Laksa Johor...

Kuah Laksa Johor dan aksesorinya
      Malam ni aku nak cerita pasal makan pulak. Dah lama aku tak buat laksa johor. Kalau hariraya ini merupakan hidangan yang wajib selain dari ketupat dan rendang. sebenarnya aku baru saja siap membuat kuah laksa johor. Nampaknya ramai sangat kekawan ku yang mengidam sakan nak makan laksa johor. So aku volunteer lah masak kuah. Aksesori yang lain dia orang lah sediakan.
     Sebenarnya penyediaan nak buat kuah laksa johor sangatlah cerewet dan modal nak buat pun agak mahal. So biasalah ramai yang sponsor. Tukang masak no problem. Resepi aku ni memang original johor. Ialah orang johorla katakan. Namun resipi ni resipi turun temurun. Bahan untuk kuahnya pun banyak, ikan, serbuk kari, santan, ikan masin kurau, kerisik, bawang, serai, halia, bawang putih, udang kering dan bahan penumis seta minyak.
     Kalau u all tengokla gambar kat atas tu. meenya cantik bulat disusun. Hah! itulah mee spaggeti yang dichap bulat-bulat untuk dihidang. Terror tak orang Johor, dolu-dolu lagi dah pandai makan spageti.  Aksesori laksa johor banyak. Daun kesum, daun selasih, timun, taugeh, bunga kantan, limau kasturi, lobak asin dan yang tak boleh ditinggalkan ialah sambal belacan.
     Biasanya laksa johor kalau tak cukup bahan tak syiok nak makan, namun biasanya bebudak kecik tak suka ulam-ulam so kuah dan spageti dah memadai. 
     SO.........APA LAGI LAYAN..........

No comments:

Post a Comment