Tempuhi cabaran tanpa jemu untuk menempa kejayaan |
PELUANG DAN CABARAN
Dalam melaksanakan sesuatu program yang dirancang oleh
pihak sekolah, tidak dinafikan pelbagai peluang dan cabaran yang terpaksa
ditempuhi oleh semua pihak sebelum kejayaan dapat dikecapi. Sememangnya di Sekolah
Menengah Sains Muzaffar Syah merupakan satu-satunya sekolah sains yang terdapat
di Negeri Melaka. Menjadi warga sekolah ini menjadi kebanggaan namun tanggung
jawab yang berat juga dipikul iaitu untuk mendapat keputusan yang terbaik
setiap tahun merupakan cabaran yang sangat mengujakan.
Setiap warga sekolah ini mempunyai peranan untuk
memartabatkan sekolah ini kerana murid yang datang ke sini adalah murid yan
terpilih iaitu samada dari keputusan peperiksaan UPSR yang mendapat 5 A atau
dari keputusan peperiksaan PMR yang mendapat Straight A, (8A atau 9A). Oleh itu
guru-guru di sini tidak berpeluk tubuh untuk melihat kejayaan tetapi mereka
mempunyai motivasi sendiri untuk meningkatkan prestasi murid mereka kerana
mengajar adalah menjadi tanggung jawab yang perlu diamalkan seikhlas hati. Bagi
murid pula mereka perlu belajar dan mendapat ilmu yang boleh memberi mereka
kecemerlangan dunia dan akhirat.
“Tuntutlah ilmu
sebanyak mungkin kerana ia akan menjagamu dan membuatmu cemerlang di dunia dan
akhirat, disamping ianya menjadi amalan para nabi, rasul dan orang-orang
soleh.”
-Imam Syafie-
Taalim wa taalum bermaksud belajar dan mengajar.
(Taalim bererti menuntut ilmu dan taalum pula bererti mengajar ilmu kepada
orang lain). Ilmu yang sebenar-benarnya adalah ilmu yang mendekatkan kita
kepada Allah. Tidak kira ilmu akhirat seperti tauhid ataupun ilmu dunia seperti
sains dan matematik kerana kedua-dua jenis ilmu ini mengajar kita akan
kewujudan dan kekuasaan Allah yang tidak terbatas.
“
Allah menjanjikan kepada orang-orang yang beriman bahawa mereka akan
ditinggikan darjat dan diberi kemuliaan selagi mereka menunaikan perintah
Allah….”
-Imam
Syafie
Program ini mendapat sokongan dari semua warga sekolah. Ini adalah
kerana apabila dicetuskan idea tersebut dalam mesyuarat pentadbiran. Semua unit
tanpa melengah-lengah masa membuat tindakan untuk melaksanakan. Ini adalah
kerana pengetua telah berjaya menyakinkan orang
dibarisan hadapannya akan rasionalnya program tersebut dijalankan.
Matlamat menentukan hala tuju perubahan sekolah dan
memotivasikan warganya ke arah hala tuju tersebut. Michael Barber (2011) dalam
bukunya Deliverology, bahawa seorang pemimpin system seharusnya “menetapkan
matlamat mereka” (hlm 2) kerana matlamat adalah tulang belakang sesuatu sistem.
Matlamatlah yang dapat menentukan apa yang dimahukan, apa yang perlu dilakukan
untuk mencapai matlamat tersebut dan bagaimana untuk kita mengukur kejayaan.
Dalam hal ini proses penetapan matlamat, pengetua
telah mengenal pasti isu di mana pada ketika itu isu yang wujud ialah murid
lemah dalam mata pelajaran elektif sains dan matematik. Semua mata pelajaran
tersebut di dalam Bahasa Inggeris. Oleh
itu keperluan untuk meningkatkan prestasi mata pelajaran tersebut sangat
bertepatan dengan tindakan untuk mengadakan Program Memartabatkan Impian Remaja
kerana program ini dapat membantu murid membuat latihan dengan cara coaching and mentoring dan ianya berfokus.
Tentunya harapan dan perasaan pengetua untuk melihat
program ini dijalankan amat tinggi sekali. Yang sangat penting ialah kesan dari
program ini sama ada ianya berjaya atau tidak, itulah cabarannya. Setiap
aktiviti yang dijalankan akan mempunyai cabaran di mana murid dan guru terpaksa
berkorban masa dan tenaga kerana program ini dijalankan sebelah malam.
Untuk mengukur kejayaan program ini perlu diadakan
standard dan sasaran untuk pencapaian murid. Standard pencapaian Sekolah
Berprestasi Tinggi boleh menjadi tanda
aras atau benchmark kepada sekolah lain. Saranan Wil Ryant (2008), ialah
sekolah sepatutnya mengukur pencapaian terhadap apa mereka hargai dan bukannya
menghargai apa yang mereka boleh ukur. Contoh ukuran bagi sekolah berprestasi
tinggi mestilah memenuhi kriteria sekolah tersebut bukan apa yang ada di
sekolah tersebut yang diukur. Oleh itu program Memahkotakan Impian Remaja
menjurus kepada hasil yang ingin dicapai di Sekolah Berprestasi Tinggi.
Untuk memotivasikan guru dan staf dalam menjayakan
program ini, pengetua sekolah ini mempunyai Kemahiran Hubungan Kemanusiaan.
Dengan memahami perasaan dan sikap orang lain Tuan Pengetua dapat memecahkan
tembok pemisah hubungan antara ketua dan surbodinat. Kemahiran yang ada pada
pengetua ialah kemahiran berkomunikasi.
·
Kemahiran
berkomunikasi melibatkan komunikasi yang berkesan dalam bahasa Melayu dan
bahasa Inggeris dalam konteks yang berlainan dan dengan peserta komunikasi yang
berlainan.
- Kebolehan menyampaikan idea dengan
jelas, berkesan dan dengan penuh keyakinan, secara lisan dan bertulis.
- Kebolehan mengamalkan kemahiran
mendengar yang aktif dan memberi maklum balas.
- Kebolehan membuat pembentangan secara
jelas dengan penuh keyakinan dan bersesuaian dengan tahap pendengar.
- Kebolehan menggunakan teknologi dalam
pembentangan.
- Kebolehan berunding dan mencapai
persetujuan.
- Kebolehan berkomunikasi dengan guru dan
murid yang mempunyai budaya
berlainan.
- Kebolehan mengembangkan kemahiran
komunikasi perseorangan.
- Kebolehan menggunakan kemahiran bukan
lisan
Untuk menjadi pemimpin yang benar-benar boleh mempengaruhi orang
bawahan supaya menjadi pengikut yang setia bukanlah suatu perkara yang senang.
Untuk itu seorang pengetua hendaklah menguasai kemahiran-kemahiran tertentu,
mengamalkan tingkah laku yang sesuai dan memadankannya dalam situasi tertentu.
Perubahan
yang diinginkan ialah perubahan dari segi sikap dan outcome yang akan
diperolehi semasa dan selepas program ini dijalankan.
“Expectancy is the probability held by an individual that a particular
reinforcement will occur as a function of a specific behavior on his part in a
specific situation. Expectancy refers to “beliefs or anticipations about the
outcomes or consequences of behavior, usually defined as a personal or
ideographic dimension”. Rotter (1972)
“Expectations of teacher help determine their pupils’
performance”. Pitt (1956)
Justeru kesedaran tentang pentingnya pembelajaran
perlu dihayati dan diamalkan. Di sini perlunya Kontrak Pembelajaran iaitu satu strategi pengajaran dan juga tool
penilaian bagi menggalakkan Pembelajaran terarah Kendiri. Murid merasai bahawa
pembelajaran ialah tanggung jawab mereka kerana objektif pembelajaran menjadi
matlamat yang ditetapkan oleh mereka sendiri. Murid bermotivasi intrisik dan
bertanggung jawab terhadap mereka sendiri. Ia memenuhi keperluan murid dan
membantu murid bertindak mengikut tahap pengetahuan mereka sendiri. Mereka
tidak rasa tertekan untuk belajar tetapi lebih sukarela untuk belajar.
Bagi mendapatkan hasil, sekolah meletakkan standard
yang tinggi dicapai dari segi kandungan mata pelajaran, pencapaian murid dan
pencapaian sekolah. Sekolah ini juga mempunyai matlamat jangka panjang dan
kaedah untuk mencapainya dengan mengambilkira keselarasan kaedah pengajaran dan
isi kandungan serta pemantauan peningkatan pembelajaran murid berdasarkan
matlamat.
No comments:
Post a Comment