4.1 Analisis SWOC
Setelah membuat perbincangan dengan pihak
pentadbir dan guru-guru Matematik Tambahan yang berpengalaman mengajar di
sekolah ini, analisis persekitaran yang telah dibina melalui kaedah SWOC bagi
bidang pengurusan adalah seperti dalam jadual berikut:
SWOC
KEKUATAN
|
KELEMAHAN
|
5. Sambutan yang
memuaskan daripada pelajar dalam setiap program yang dijalankan oleh panitia.
|
|
PELUANG
|
CABARAN
|
|
|
4.2
Analisis Tows Peringkat Bidang:
Kurikulum
Luaran
Dalaman
|
CABARAN
C1. PPD, JPN dan KPM kerap
kali mengadakan aktiviti- aktiviti yang melibatkan guru-guru semasa persekolahan.
C2. Aktiviti-aktiviti “add-hock” yang
dijalankan oleh pihak sekolah yang melibatkan guru semasa PdP.
C3. Aktiviti-aktiviti kokurikulum yang
melibatkan pelajar terpaksa keluar semasa waktu persekolahan.
C4. Ibu bapa atau penjaga tidak memberi
perhatian kepada pencapaian matematik anak mereka, membuatkan pelajar kurang
bermotivasi.
|
PELUANG
O1. Mudah mendapat
sokongan dan bantuan kewangan daripada pihak PIBG dan pentadbir untuk
menjalankan program yang dirancang.
O2. Penjaga sentiasa
menyokong program yang dijalankan oleh panitia.
O3. Pelajar-pelajar
mempunyai inisiatif sendiri mengikuti tuisyen yang bukan dianjurkan oleh
pihak sekolah.
O4. Mendapat bekalan
perisian P& P daripada KPM yang membolehkan P&P lebih menarik minat
pelajar.
|
KELEMAHAN
W1. Ramai pelajar
mempunyai kemahiran asas yang lemah.
W2.Sebahagian
pelajar mendapat keputusan gred C dan D dalam matematik PMR
W3. Pelajar-pelajar
yang lemah tidak mempunyai motivasi dan minat untuk membuat latihan dan ulang
kaji yang diberi oleh guru.
W4. Terdapat pelajar
yang tidak hadir dalam program-program yang dijalankan.
W5. Guru kurang menggunakan
aplikasi ICT dalam P&P.
|
W5 + S1 + S2 + C4 + O1
Strategi 1:
Meningkatkan kompetensi guru dengan mempelbagaikan kaedah pengajaran
W1 + W2 + S5 + S6 + O3 + C3
Strategi 2:
Meningkatkan pembelajaran murid dengan mempelbagaikan kaedah pembelajaran.
W4 + S3 + C4 + O2
Strategi 3. Meningkatkan kesedaran akan
kepentingan pendidikan anak-anak dalam
kalangan ibu bapa
W2 + S1 + C2 + O1 + O4
Strategi 4. Memantapkan pelaksanaan program tuisyen di
sekolah
|
|
KEKUATAN
S1. Mempunyai seorang guru
cemerlang dan tiga orang guru opsyen
yang berpengalaman lebih sepuluh tahun mengajar matematik tambahan.
S2. Mempunyai pentadbir yang berlatar belakangkan matematik tambahan
dan memberi kerjasama dalam segi pengurusan atau kewangan untuk pengendalian
program peningkatan prestasi akademik.
S3. Guru-guru mudah memberi
kerjasama yang erat dan komitmen yang tinggi untuk menjayakan Program-program
Kurikulum yang dirancang.
S4.Mempunyai kemudahan
prasarana mencukupi serta dilengkapi dengan kemudahan WIFI.
S5. Sambutan
yang memuaskan daripada pelajar dalam setiap program yang dijalankan oleh
panitia.
S6. Kemudahan membuat dan
memperbanyakkan bahan cetak(lembaran
kerja) untuk diedarkan kepada pelajar.
|
4.3 Tow Deduction Rearrange And Developed
Into Strategic Areas
|
TOWS deduction rearrange and group
|
Broad
area or strategy
|
1
|
Smart Teaching
|
1.
Meningkatkan kompetensi guru
|
2
|
Effective Learning
|
2. Meningkatkan pembelajaran murid
|
3
|
Anakku Sayang
|
3. Meningkatkan kesedaran akan kepentingan pendidikan anak-anak dalam kalangan ibu
bapa.
|
4
|
Skim Tusyen PIBG
|
4. Memantapkan pelaksanaan
program tuisyen di sekolah
|
4.4 Analisis Pemilihan Strategi Berdasarkan
Pemberatan
Menggunakan skala likert 1 - Amat Rendah
2 - Rendah
3 - Sederhana
4 - Tinggi
5 - Amat tinggi
Bil
|
Kriteria
Pemilihan
|
Strategi 1
|
Strategi
2
|
Strategi
3
|
Strategi
4
|
1
|
Tahap kesukaran proses kerja
|
4
|
4
|
3
|
4
|
2
|
Kompetensi staf yang bertanggungjawab
|
4
|
4
|
5
|
4
|
3
|
Sumber kewangan dan kos pembiayaan terlibat
|
2
|
3
|
4
|
3
|
4
|
Kemudahan infrastruktur dan peralatan/kelengkapan
|
5
|
5
|
3
|
3
|
5
|
Andaian keupayaan mengatasi halangan
|
2
|
4
|
2
|
3
|
6
|
Andaian hasil yang dijangkakan/impak untuk mencapai objektif, matlamat/isu,
misi dan visi.
|
2
|
4
|
3
|
3
|
7
|
Akur kepatuhan dengan mandat/arahan
|
3
|
5
|
2
|
4
|
8
|
Rekod keberkesanan yang lepas
|
3
|
4
|
2
|
4
|
9
|
Kesesuaian dengan persekitaran terkini
|
3
|
4
|
3
|
3
|
Jumlah Skor
|
28
|
38
|
27
|
31
|
|
Keputusan
|
3
|
1
|
4
|
2
|
|
Ulasan
|
Strategi 2 menjadi keutamaan untuk perlaksanaan terlebih dahulu kerana
darjah peluang yang ada amat tinggi untuk mencapai objektif
|
4.5 Senarai
Strategi Mengikut Keutamaan
1
|
ST1. Meningkatkan kepakaran
dalam kalangan guru bagi mata pelajaran kritikal
|
2
|
ST2. Meningkatkan
pembelajaran murid.
|
3
|
ST3. Meningkatkan kesedaran
akan kepentingan pendidikan anak-anak dalam kalangan ibu bapa.
|
4
|
ST4. Memantapkan pelaksanaan
program tuisyen di sekolah
|
4.6 Pelan Strategik
Strategi
yang telah dipadankan dengan isu, matlamat, objektif, KPI dan sasaran yang
telah ditetapkan sebelum ini dapat dilihat seperti jadual di bawah
Isu Strategik
|
Matlamat
|
Objektif
|
KPI
|
TOV
|
Pre Program
|
Post Program
|
Ramai gagal
dalam mata pelajaran Matematik
Tambahan
|
Meningkatkan
jumlah pelajar lulus dalam Matematik Tambahan
|
Semua pelajar lulus dan meningkat pencapaian
|
Bilangan
pelajar lulus
|
32 orang
pelajar
|
17 orang
pelajar
|
32 0rang
|
4.7 Pelan
Taktikal
Strategi
2: Meningkatkan pembelajaran murid
Aktiviti
|
Tanggung
jawab
|
Tempoh
|
Kos/
sumber
|
Output
|
KPI
|
Pelan Kontingensi
|
Strive for As
|
Penolong Kanan Pentadbiran
|
4 hari
|
RM 3500
|
100% pelajar lulus
|
% pelajar
lulus
|
Jika objektif tidak dapat dicapai dalam tempoh masa yang ditetapkan
pelaksanaan
akan dilanjutkan lagi hingga seminggu
|
4.8 Pelan Operasi
Nama Program
|
Program STRIVE
FOR As
|
Objektif
|
Di akhir program ini diharapkan
1. Bilangan yang mendapat lulus bertambah dari 15 orang kepada 32 orang.
2. Semua murid yang mengikuti program ini dapat
menjawab soalan dari modul yang diberikan.
|
Tempoh
Tarikh
Pelaksanaan
|
Fasa
Satu : 17 Mei dan 18 Mei 2013
Fasa Dua : 4 Jun dan 5 Jun 2013
|
Sasaran
|
27 orang
pelajar tingkatan 5 yang memperoleh 30
markah dan ke atas dalam peperiksaan akhir tahun
2012.
5 guru muda yang
memperoleh markah 50 ke atas yang akan berkolaboratif bersama kumpulan
pelajar di atas.
|
Guru terlibat
|
Semua guru mata
pelajaran Matematik Tambahan
|
Proses Kerja
|
·
Pembentukan
jawatan kuasa guru dan pelajar.
·
Mengadakan
perbincangan ahli panitia.
·
Mengadakan
perbincangan dengan GKMP dan Ketua Panitia.
·
Mengadakan
perbincangan dengan Pengetua.
·
Memaklumkan
kepada pelajar dan berkempen supaya pelajar hadir berserta surat kebenaran
ibu bapa.
·
Mendapat
peruntukan daripada peruntukan Kecemerlangan dan PIBG.
·
Melaksanakan
program.
·
Tempahan tempat
program.
·
Siaraya.
·
Melaksanakan
program selama 4 hari iaitu 2 hari pada hari Jumaat dan Sabtu di sekolah dan
selama 2 hari 1 malam di luar (Hotel d’Village Melaka).
·
Penilaian.
·
Mengadakan
Ujian Pra untuk menguji asas kefahaman tajuk terpilih dan Ujian Post
selepas program untuk melihat keberkesanan.
·
Membuat
penilaian keberkesanan Program STRIVE FOR As dengan menggunakan soal
selidik yang menyentuh aspek cara pengajaran. kesesuaian persekitaran dan
masa untuk penambah baik pada program
akan datang.
·
Pelaporan.
|
Kekangan
|
Masa untuk
membuat program terhad. Pertambahan hari untuk fasa 2 akan meninggikan kos.
|
Pemantauan
|
Guru Kanan
Pentadbiran dan Guru Kanan Mata Pelajaran
|
Penilaian
|
Dijalankan
sebanyak tiga kali iaitu sebelum fasa 1, permulaan fasa 2 dan selepas
program.
Soalan akan
disediakan oleh Penyelaras program.
|
Penambahbaikan
|
|
No comments:
Post a Comment