Friday, October 18, 2013

Model Pengurusan Perubahan - Memantapkan pembudayaan ICT di sekolah

Rujukan
The Malaysian Smart School: A Conceptual Blueprint
Rusmini  Ku Ahmad:   Implementasi ICT dan Kepimpinan Sekolah.   Kajian kes di sekolah-sekolah    

                                   Bestari dan SMJKC  

Merujuk kepada kajian kes 1 di mana kajian telah dibuat terhadap 10 buah Sekolah Menengah  Bestari dan 2 buah SMJKC.  Sekolah bestari merupakan sekolah rintis ICT dan 2 buah sekolah cina merupakan sekolah cemerlang ICT.  Model pengurusan perubahan (merujuk kepada KASAbestari) Kongsi, analisis, sebar dan aksi. Dalam  konteks ini  kongsi, analisis, sebar dan aksi melalui  3 lapisan  yang boleh membawa perubahan bagi memantapkan pembudayaan ICT di sekolah. 3 lapisan tersebut iaitu faktor sekolah, proses implementasi dan ciri individu.

Faktor sekolah
Di dalam faktor sekolah, sekolah berkongsi segala kemudahan yang diberikan. Membuat analisis bagi kekuatan dan kelemahan serta peluang dan cabaran untuk membudayakan ICT. Sekolah juga menyebar tentang penggunaan ICT.

Dalam hal ini sekolah bersedia untuk bergerak ke arah pembudayaan ICT.   Pengaruh luar memainkan peranan untuk memantapkan budaya ICT.  Sokongan KPM, JPN, PPD dan PIBG dapat membantu dengan memberi kemudahan-kemudahan seperti memberi  sumber  ICT.  Pemberian Bestari Net , Makmal-makmal Komputer, Penyediaan Pusat Akses, Edu wed TV serta peralatan yang mencukupi memberi  kesediaan kepada sekolah untuk menghadapi gelombang abad ke 21.

Penarafan bintang SSQS (The Smart School Qualification Standard) oleh KPM menggalakkan penggunaan ICT di sekolah. Etos sekolah sebagai Sekolah Bestari memberi  ruang yang sangat luas kepada pembestarian sekolah.
Begitu juga sokongan PIBG dalam memberi dana untuk melengkapkan barangan ICT serta penyelenggaran kecil memudahkan pihak sekolah mengurus perubahan kepada ICT.

Sokongan dari segi teknikal – bantuan dari teknician dan guru yang kompeten ICT dapat membantu dalam penyediaan PdP, penggunaan alat ICT dan penyelenggaraan kecil  seperti  permasalahan “laptop” atau komputer, pemasangan LCD dan sebagainya dapat memudahkan guru menjalankan pengajaran dan pembelajaran dengan kondusif.

Proses Implementasi
Dalam melaksanakan  perubahan, latihan diberi  kepada pentadbir dan guru supaya mereka berkemahiran untuk mengendalikan peralatan dan digunakan dalam proses  pengajaran dan pembelajaran contohnya menggunakan LCD  dan bahan dari internet untuk PdP. Latihan dalam perkhidmatan  yang lebih berfokus seperti menggunakan email, Virtual Learning Program, membina blog dirancang  untuk memantapkan guru-guru dalam ICT.  Pelan Tindakan jangka panjang dan jangka pendek dirangka supaya guru-guru bersedia dengan kemahiran tersebut.

Bagi meyebar luas penggunaan ICT, penggunaan ICT  dalam pengurusan harian juga perlu diimplemenkan.  Suka atau tidak suka guru-guru terpaksa menggunakan ICT  dalam penyampaian maklumat oleh pentadbir, contohnya dengan mengadakan “ ONE Centre INFO” penggunaan “LAN” server dalaman di mana semua maklumat berkenaan peperiksaan dan  aktiviti sekolah ditempatkan dalam satu server. Semua warga sekolah berkongsi maklumat. Penggunaan e-rekod (Sistem Pengurusan Sekolah), e-disiplin, Sistem Maklumat Murid meluaskan lagi penyebaran ICT di sekolah.

Bagi murid-murid pula, guru-guru boleh mengadakan program-program yang melibatkan semua murid, contohnya pertandingan membina blog. Menulis surat menggunakan email dalam PdP Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris. Sekolah juga boleh menyediakan KIOS ICT supaya murid dapat melayari internet semasa waktu rehat. Aktiviti-aktiviti yang melibatkan  ICT dirancang supaya pelaksanaannya lebih berkesan.

Ciri Individu
 Dalam usaha untuk membudayakan ICT di sekolah sikap individu warga sekolah memainkan peranan utama bagi melonjakkan pembudayaan dengan cepat. Sikap yang  positif dari semua warga sekolah dengan memberi komitmen dalam  perancangan pembestarian sekolah akan memantapkan lagi usaha pembudayaan. Kepentingan pengetahuan  dan kemahiran  ICT perlu ada dalam setiap individu untuk bersaing di peringkat global.

Kesimpulannya dengan memahami  Model Pengurusan Perubahan  kita dapat memantapkan pembudayaan ICT di sekolah.  Sebagai pemimpin sekolah adalah menjadi tanggung jawab kita melaksanakan pembudayaan ICT di sekolah kerana di era abad 21 ini, keperluan kepada ICT amat mendesak sekali. Kepimpinan mempengaruhi penggunaan ICT di sekolah.
Kearsley dan Lynch (1992) berpendapat bebolehan membina Visi serta membawa perubahan melalui implementasi  ICT adalah elemen yang kritikal yang perlu ada pada kepimpinan sekolah. Pemimpin harus mempunyai kompentensi dalam mengimplimen dan menginterasi pemimpin teknologi di sekolah. Thomas dan Knezek (1991) merumuskan hasil dapatan kajian 240 pemimpin sekolah berjaya dalam mengintegrasi ICT dan penstrukturan sekolah.


                     

No comments:

Post a Comment