Tuesday, January 14, 2020

PERKHABARAN IMAN AMAL DI PAGI HARI


Perkhabaran Iman Amal 


Suatu pertanyaan
muncul bagai terancang
mengingat kepada Allah yang Esa

Di setiap pagi menyinar
panggilan mu tiba
Subhanaulah
dengan doa
aku dalam rahmat yang satu
perkhabaran iman amal kau lontarkan
mengejutkan aku
menyentap aku dari lena

Aku tak mengerti
pertanyaan iman amal tak pernah dipersoal
tiba-tiba terus menerus datang ke pintu hati 
meletakkan aku di persada penuh hormat
penghargaan yang tak pernah aku dambakan
setiap kali kau hadir di pintu maya 

Engkau berbicara tentang seni
sedangkan aku hanya insan biasa yang sering teralpa
meletakkan pengharapan yang melangit
berbicara tentang visual dan keindahan
kepada guru dan anak-anak didik
Alangkah kerdilnya aku

Salam iman amal 
menjadi rutin kehadirannya
mendekatkan aku kepada yang satu
Apakah ini satu peringatan
datang membawa rahmat
membawa hijab diri
menelanjangkan kepuraan
menyingkap dosa-dosa


Setiap kali kau hadir 
dengan perkhabaran iman amal 
kau doakan dengan kasih
  aku dalam rahmat yang penyayang

Ya Allah!!!!
Apakah ini perancangan MU
Diketika aku lemah
hanyut
terbuai dengan angan fana
kau hadir
 mendoakan kebahagiaan ku
mengetuk hati untuk bangun dari mimpi

 Hidup ini penuh drama
hidup ini penuh sandiwara
hidup ini penuh dosa
kebenaran dan kebathilan
namun aku tak pernah berpaling 
sujud kepada MU

Seperti satu panggilan 
untuk aku kembali
ke realiti kehidupan
 Perkhabaran iman amal 
mencetus penghijrahan ku


                                                                               NorM   14 JANUARI  2020


No comments:

Post a Comment