Wednesday, September 11, 2013

Laporan Penandaarasan - PENGLIBATAN


Peranan pengetua sangat penting dalam membangunkan prestasi sekolah
  
Di sesebuah sekolah, penentu utama dalam memastikan kejayaan dan kegagalan sesuatu program adalah peranan pemimpinnya. Pengetua sekolah Menengah Sains Muzaffar sentiasa peka dan proaktif dalam mengesan cabaran dan peluang yang akan menjana keberkesanan organisasinya. Untuk menjayakan program ini, pengetua  sekolah ini telah bertindak sebagai kepimpinan instruksional iaitu sentiasa memastikan proses pengajaran yang baik dan pembelajaran dijalankan dengan berkesan. Kemahiran menganalisis, berfikir secara logik, kreatif dalam mengeluarkan idea dan dapat menyelesaikan masalah dikongsikan bersama guru-guru supaya program dapat memberi impak yang positif kepada sekolah.

Selain itu, beliau juga memberi penekanan dalam semangat kerja berpasukan. Sikap inginkan kejayaan dan optimistik selalu diterapkan dalam kalangan guru. Kemahiran kerja berpasukan melibatkan kebolehan untuk bekerjasama dengan orang lain daripada pelbagai latar belakang sosiobudaya untuk mencapai matlamat yang sama.
  • Kebolehan membina hubungan baik, berinteraksi dengan orang lain dan bekerja secara efektif bersama mereka untuk mencapai objektif yang sama.
  • Kebolehan memahami dan mengambil peranan bersilih ganti antara ketua kumpulan dan ahli kumpulan.
  • Kebolehan mengenali dan menghormati sikap, kelakuan dan kepercayaan orang lain.
  • Kebolehan memberi sumbangan kepada perancangan dan menyelaraskan hasil usaha kumpulan.
  • Bertanggungjawab terhadap keputusan kumpulan.

Dalam membuat keputusan kepimpinan sekolah mengamalkan Kepimpinan Berperikemanusiaan (Humanis):
  • Pengetua bersifat humanis dengan menunjukkan minat yang lebih terhadap kakitangannya.
  • Beliau mementingkan suasana kerja yang baik, dipupuk melalui
            jalinan persahabatan yang mesra di kalangan semua kakitangan.
·         Konflik cuba dihindarkan dengan menganjurkan permuafakatan. Kemahiran kerja berpasukan melibatkan kebolehan untuk bekerjasama dengan orang lain daripada pelbagai latar belakang sosiobudaya untuk mencapai matlamat yang sama.
Kesimpulannya segala keputusan yang diambil akan mengambil kira tentang pandangan warga personel yang bertanggung jawab di dalam mesyuarat pentadbiran, guru, kurikulum dan lain-lain. Kata putus diambil dalam suasana musyawarah supaya tidak ada timbul konflik kerana program ini memerlukan pengorbanan masa dan tenaga dari guru-guru. Malah tenaga yang diberikan juga tidak mendapat imbuhan dalam bentuk wang ringgit.
Dalam meniupkan semangat kerjasama dan saling menghormati antara satu dengan lain. Pengetua sekolah ini mengamalkan Kepemimpinan Teragih iaitu beliau berkebolehan:
·         Membina hubungan baik, berinteraksi dengan orang lain dan bekerja secara efektif bersama mereka untuk mencapai objektif yang sama.
·          Memahami dan mengambil peranan bersilih ganti antara ketua kumpulan dan ahli kumpulan.
·          Mengenali dan menghormati sikap, kelakuan dan kepercayaan orang lain.
·          Memberi sumbangan kepada perancangan dan menyelaraskan hasil usaha kumpulan.
·         Bertanggungjawab terhadap keputusan kumpulan.
Akhirnya dapatlah dirumuskan bahawa pengetua sekolah ini sentiasa  sentiasa mengambil berat tentang orang-orang di bawahnya. Jika pengetua bersama-sama menjayakan program ini tidak mustahillah  semangat kerjasama dapat dipupuk  antara satu sama lain secara tidak langsung.
4.  STAIL KEPIMPINAN
 SBT atau Sekolah Berprestasi Tinggi ditakrifkan sebagai sekolah yang mempunyai etos, watak, identiti yang tersendiri dan unik serta menyerlah dalam semua aspek pendidikan dan mampu berdaya saing di persada dunia ( KPM, 2009).
Pembentukan sekolah yang berprestasi tinggi tidaklah berlaku dengan sendirinya. Menurut Hussein, 2008; Razik dan Swanson, 2001; Day et al. , 2006, kepimpinan adalah faktor yang paling penting untuk membentuk sekolah yang berjaya dan berprestasi tinggi.  Hussein (2008) menyatakan kepimpinan pengetua yang dinamik dan bersungguh-sungguh telah dikenalpasti sebagai pembolehubah yang membawa kepada kejayaan sesebuah sekolah itu.
Dalam menerajui Sekolah Menengah Sains Muzaffar Syah sebagai Sekolah Berprestasi Tinggi, harapan KPM terhadap kepimpinan sekolah sangat tinggi untuk membawa sekolah ke pesada kecemerlangan dalam semua bidang ke peringkat global. Oleh itu dalam hal yang demikian bagi memastikan kecemerlangan akademik dapat dikekalkan atau ditingkatkan, Tuan pengetua mengambil berat dalam melaksanakan program Memahkotakan Impian Remaja. Pengetua  mengamalkan gaya kepimpinan instruksional di mana sebagai pemimpin kurikulum beliau sentiasa memastikan pengurusan untuk program tersebut dapat diuruskan dengan baik.
Glickman (1990) berpendapat seorang pemimpin kurikulum atau instruksional yang berkesan perlu menguasai tiga aspek iaitu Pengetahuan Asas. Memahami Bidang Tugas dan Menguasai Kemahiran yang bersesuaian.  Dalam bidang Tugas yang dimaksudkan adalah seperti berikut:
  1. Terlibat dalam proses merancang, mengelola, memimpin dan mengawal pelaksanaan kurikulum.
  2. Menyelia, memerhati dan menilai pengajaran guru.
  3.  Merancang program pembangunan profesional.
  4. Memupuk iklim dan budaya sekolah positif
  5.  Menjalin permuafakatan sekolah dengan komuniti
  6. Memastikan segala aktiviti sekolah berjalan lancar.
Sebagai pengurus sekolah Tuan Pengetua juga dapat mengurus sumber-sumber yang ada seperti guru, murid, kewangan dan kaedah untuk menjayakan program tersebut dengan menggunakan konsep POLICE.
  • P – Planning  Seperti yang telah dinyatakan bahawa cetusan idea untuk program ini datang dari Tuan Pengetua sendiri. Ini menunjukkan bahawa pengetua sangat peka  tentang keperluan program ini dan beliau merancang dari awal lagi program tersebut. “Pemimpin instruksional perlu sentiasa mengingati tujuan utama pengajaran dan pembelajaran adalah menyediakan murid untuk rakyat masa depan (Everard dan Morris, 1996).
  • O – Organize  Beliau bersama pentadbir yang lain mengelola program, mencari kekuatan dan kelemahan supaya program dapat berjalan dengan teratur.
  • L – Memimpin  Sebagai ketua beliau memimpin dan membimbing surbodinatnya supaya program berada dalam landasan yang beliau inginkan. Mengambil daya usaha dan inisiatif dalam mengerakkan sesuatu aktiviti. Menentukan jangka waktu dan kos serta memberi arahan. Jika ada permasalahan semasa proses pelaksanaan beliau dapat menyelesaikannya terutama dalam pengurusan kewangan. Sebagai ketua beliau tahu mendapatkan sumber bagi melaksanakan projek tersebut. Selain dari itu beliau dapat memberi panduan, dorongan dan rangsangan bagi menjayakan program tersebut.
  • I – Involve  Beliau nampak terlibat dari mula, semasa dan akhir pelaksanaan program. Telibat dalam program juga boleh dikaitkan dengan Keterlihatan atau Visibiliti seorang pengetua. Seorang pengetua dapat mengekalkan visibiliti yang tinggi jika beliau terlibat secara langsung dalam program tersebut.
  • C – Checking / Controlling   Beliau sentiasa membuat senarai semak tentang kemajuan program melalui penyeliaan dan pemantauan. Cara penyeliaan yang  yang berkait dengan visibiliti pengetua dikatakan mampu menghasilkan iklim sekolah yang positif yang setiap warganya ghairah (passionate) dalam tugas dan tanggung jawab masing-masing dan mampu menjana sinergi dalam sekolah tersebut (Covey, 2004; Hallinger dan Murphy, 1985; Murphy,1990.
  • E – Evaluate   Beliau sentiasa menilai keberkesanan program dengan melihat data pencapaian murid semasa pelaksanaan program. Dengan mengadakan mesyuarat menganalisis keputusan peperiksaan atau post-mortem, beliau mampu mengenal pasti kelemahan dan kekuatan sesuatu program.
Semua aktiviti di atas penentu kepada seorang pengurus yang berkesan. Dalam hal ini  daripada kajian yang telah dijalankan, Bliss (1991) mendapati sekolah yang berjaya selalunya diterajui oleh pemimpin yang berupaya untuk memastikan persekitaran sekolah yang sihat, teratur, berdisplin dan terarah, wujud hubungan kerjasama dengan semua pihak, komitmen yang tinggi dalam kalangan semua warga sekolah, pembangunan staf yang mencukupi dan mempunyai hubungan dengan ibubapa dan pihak luaran yang baik dan positif.
 Waters, Marzano, & Mc Nulty(2003) berpendapat bahawa pemimpin SBT perlu peka kepada situasi semasa, mempunyai kemahiran untuk menstimulasikan intelek dalam kalangan guru-guru dan staf sokongannya, menjadi agen perubahan, melibatkan warga sekolah dalam mereka bentuk dan mengimplementasikan sesuatu polisi dan keputusan, sentiasa memastikan wujud budaya yang sihat, sentiasa mengawal dan menilai keberkesanan amalan-amalan di sekolah dan kesannya kepada pembelajaran murid.

Kesimpulannya, Pengetua sekolah ini berupaya menjadi seorang pengetua berkesan di sekolah yang berprestasi tinggi seperti yang diharapkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia.

No comments:

Post a Comment